“Plugin-hybrider er falske elbiler, der er bygget til laboratorietest og skattelettelser”. Så hårde er ordene fra miljøorganisationen Transport & Environment , T&E, der efter at have testet en stribe af plugin-hybriderne konkluderer, at de sviner væsentlig mere end producenterne lover.
Organisationen har testet BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander og fortæller , at de udleder mellem 28-89 procent mere CO2 end producenterne hævder – selv når når de kører under optimale forhold og med fuld strøm på batterierne. På tomme batterier udleder bilerne tre til otte gange mere CO2 end påstået.
– Vores test viser, at bilerne sviner mere end lovet, selv under optimale forhold og med fulde batterier. Regeringerne bør stoppe med at subsidiere disse biler med milliarder i skatteydernes penge, siger Julia Poliscanova, der er direktør for “Rene køretøjer” i T&E.
(Kilde: T&E) – Bilproducenterne bebrejder bilens fører for plugin-hybridernes høje emissioner. Men sandheden er, at de fleste plugin-hybrider er dårligt konstrueret. De har svage elektriske motorer, store, forurenende motorer og kan typisk ikke oplades hurtigt. Den eneste måde, plugin-hybrider har en fremtid, er, hvis vi ændrer, hvordan vi belønner dem i EU’s CO2-tests og -regler. Ellers vil plugin-hybrider gøre dieselbilerne følgeskab i historiens skraldespand, siger Julia Poliscanova fra T&E.
Ude med riven Det er ikke første gang at undersøgelser er ude med riven efter plugin-hybriderne. Så sent som i september måned kom det tyske Fraunhofer Institut og Det Internationale Råd for Ren transport, ICCT, frem til samme konklusion som T&E: Plugin-hybriderne sviner næsten lige så meget som fossilbiler.
Undersøgelsen bygger på anonyme data fra mere end 100.000 plugin-hybrider i Europa, Nordamerika og Kina.
Konklusionen bakkes op af Anders Fjendbo Jensen, lektor og forsker på Danmarks Tekniske Universitet:
– Det overrasker mig ingenlunde at CO2-udledningen er højere, end de officielle tal viser, da målemetoden for ladehybrider er misvisende og antager en meget høj andel kørsel på strøm, siger han til Ingeniøren.
Populære i Danmark Plugin-hybrider har vist sig voldsomt populære blandt danskerne – specielt Ford Kuga plugin-hybriden har skabt begejstring. Det er den ubetinget mest solgte bil herhjemme i år. Af det samlede bilsalg i årets første ti måneder, stod plugin-hybriderne for 8 procent. Rene elbiler kun for 5,5 procent.