De tider, hvor Volvo var en kedelig kampvogn til familiekørsel, er endegyldigt ovre med præsentationen af denne frækkert. Polestar 1 er en hybrid med tre elmotorer, en firecylindret benzinmotor og et design, der i hvert fald ikke tiltrækker Berlingo-segmentet.
Tværtimod lader det til, at Volvo håber på at stjæle et par kunder fra Tesla.
Polestar – der egentlig var en tuning-afdeling hos Volvo – er brudt ud som eget brand og planen er, at de skal levere elektriske biler. Og hybrider. Der er annonceret tre modeller indtil videre; Polestar 1 går i produktion i midten af 2019 og Polestar 2, der bliver mindre og skal konkurrere direkte mod Teslas Model 3, kommer i produktion i slutningen af 2019.
Polestar 1 er baseret på Volvos Scalable Platform Architecture (SPA) og leverer hele 600 heste og et moment på 1.000 Nm. Den har desuden en elektrisk rækkevidde på 150 kilometer – det længste nogen hybrid kan præstere.
Kan ikke ejes … kun lejes
Polestar bevæger sig også væk fra den traditionelle ejerskabsmodel. Polestar 1 kan købes online og kan udelukkende lejes på en to- eller tre-årig kontrakt. Der er ingen udbetaling og prisen – som endnu er ukendt – er alt inklusive, så man hverken skal bekymre sig om afskrivning, forsikring eller vedligeholdelse. Til gengæld bliver det nok ikke billigt.
Der er mulighed for at forudbestille Polestar 1 allerede nu – og der bliver med garanti rift om dem; der fremstilles kun 500 eksemplarer om året.