Polestar har løftet sløret for alle detaljer om den kommede Polestar 3 SUV, der skal supplere den populære Polestar 2 i Polestar-garagen. Bilen kommer på vejene næste år, men billig bliver den bestemt ikke. Prisen starter ved 800.000 kroner for udgaven med firehjulstræk og et potent batteri på hele 111 kWh.
Polestar 3 bygger på samme platform som Volvo EX90. Den har fået et designsprog, der adskiller sig en del fra Polestar 2. Fronten har visse ligheder med Aiways U5 , mens bagenden har den nu nærmest obligatoriske lysstribe, der findes på mange nye elbiler. Polestar CEO Thomas Ingenlath kalder det for “et udpræget skandinavisk design”.
En nyskabelse er den såkaldte ‘Smart Zone’ i fronten. Et område, der rummer forskellige typer kameraer og sensorer, der skal holde øje med omgivelserne.
Ved lanceringen kommer bilen i en standardversion med 489 hestekræfter og et moment på 840 Nm. Dobbelte elmotorer og firehjulstræk er standard, men den bagerste motor vil kunne kobles fra, for at spare batteri. Adaptiv luftaffjedring er også standardudstyr.
Smart Zone samler sensorer og kameraer i fronten. Polestar 3 har ‘AeroBlades’ (spoilere) i både for og bag. Kolossal batteripakke Under sæderne gemmer Polestar 3 på en batteripakke på hele 111 kWh. Det giver bilen en rækkevidde på op til 610 kilometer ifølge WLTP. I modsætning til Polestar 2, er varmepumpe også standardudstyr.
I det hele taget er der et højt niveau udstyrsniveau, hvilket er med til at forklare den høje Polestar 3 pris.
Batteriet kan lades op med en effekt på op til 250 kW, hvilket er betydelig højere end på Polestar 2. Og mange konkurrenter for den sags skyld. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 procent på en halv time.
Et stort 111 kWh-batteri giver Polestar 3 en rækkevidde på 610 kilometer. Indenfor har Polestar udstyret 3’eren med en stor 14,5 tommer skærm. Systemet er stadig baseret på Android Automotive og bilen er naturligvis udstyret med alskens førerassistentsystemer. De hjælpes af i alt fem radarmoduler, fem eksterne kameraer og tolv eksterne ultralydssensorer. Føles det ikke rigeligt, kan man fra foråret bestille den såkaldte Pilot Pack , der blandt andet udstyrer bilen med LiDAR.
Et kig indenfor i Polestar 3. Produktionen af Polestar 3 begynder i Kina i midten af næste år – og de første leverancer vil ske i fjerde kvartal. Altså om omkring et år. Fra 2024 vil bilen også blive bygget i USA til det amerikanske marked.
På sin hjemmeside oplyser Polestar, at prisen starter ved 800.000 kroner og angiver en leasingpris fra 9.495 kroner.