Polestar og Mobileye vil gøre Polestar 4 til den første produktionsbil med Mobileyes Chauffeur -teknologi til autonom kørsel. Softwaren har rigeligt med teknologi at læne sig op af: bilen er som standard bestykket med hele 12 kameraer, 1 radar og 12 ultralydssensorer.
Salget af Polestar 4 er allerede startet i Kina og de første leveringer forventes inden udgangen af dette år.
Chauffeur-teknlogien vil kunne installeres på alle udgaver, når den bliver klar til lancering. Softwaren forventes at tilbyde autonom kørsel fra punkt A til punkt B på motorveje, uden at chaufføren skal holde øjnene på vejen. Samt autonom kørsel på andre veje i andre miljøer under opsyn af føreren.
– Vi ved, at det ikke altid er sjovt og spændende at køre alene. Denne teknologi betyder, at vores kunder vil være i stand til at aktivere autonom kørsel, når de vil, hvilket gør alle fremtidige rejser behagelige, fortæller Polestar CEO Thomas Ingenlath i en pressemeddelelse .
Kabinen i Polestar 4. Præcis hvornår Chauffeur bliver klar, er der ikke nogen oplysninger om. Men det bliver efter at bilen sættes til salg i Europa i løbet af 2024. Indtil da må bilen klare sig med Mobileye’s SuperVision technology, der er ombord fra start på alle markeder.
Polestar 4 er en såkaldt coupé-SUV. Den har ikke nogen bagrude, men lokker til gengæld med lang rækkevidde (op til 600 kilometer), muskler og et overflødighedshorn af teknologi. Det er samtidig svensk-kinesernes hidtil hurtigste og mest muskuløse produktionsbil.