Polestar har netop offentliggjort, at den kommende Polestar 5 bliver bygget på en helt ny, ‘skræddersyet’ aluminiumsplatform. Den gør ikke bare konstruktionen stærkere, end ved det tradtionelle svejsede design på Polestar 1 og 2, men også væsentlig lettere. Dermed kan rækkevidden forøges uden at øge størrelsen på batteriet.
En tredje fordel er, at produktionstiden kan skæres ned, da der er færre dele, der skal samles.
“Vi vidste, at vi ville have denne bil til at være let, vi vidste, at vi ville have høj kvalitet, og vi vidste, at vi ville have den hurtigt”. Sådan siger Pete Allen, leder af Polestar UK R&D., i en pressemeddelelse:
“Denne arkitektur leverer enestående dynamiske og sikkerhedsmæssige egenskaber med lav investeringsteknologi, der kan anvendes til store produktionsvolumener.”
Ideen er ikke ny. Tesla arbejder efter samme ide, nemlig megacasting, og det samme gør Volvo. Sidstnævnte vil i de kommende år investere 10 mia. SEK i sit Torslanda-produktionsanlæg i Gøteborg, for at gøre det i stand til megacasting.
Polestar-metoden er dog lidt anderledes, idet køretøjets chassis og batteriplatform samles som én under samlingsprocessen. Teknologien har hidtil vist sig at være arbejdskrævende og svær at bruge i masseproduktionskøretøjer, men det har Polestars engelske udviklingsafdeling nu løst.
Teknologien betyder, ifølge Polestar, at den 4-dørs Polestar 5 får en vridningsstivhed, der er bedre end en traditionel to-sæders sports- eller superbil. Den skræddersyede platform gør det også muligt for selskabet at levere en produktionsmodel, der forbliver tro mod Precept-konceptbilen.
Polestar 5 bygges ud fra denne Precept-model. Polestar 5 kommer, ifølge planen, på markedet i slutningen af 2024. Inden da kommer Polestar 3, der allerede lanceres senere i år.