2024 har indtil videre ikke været noget synderligt godt år for kinesisk ejede Polestar. I januar nedskrev den svenske storbank Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) værdien af Polestar til 0 kroner. Siden meddelte Volvo Cars, at de ikke længere vil kaste penge i bilfirmaet. Og nu viser det seneste kvartalsregnskab, at mærket sætter store penge til for hver bil, de sælger.
Med et underskud på 1,63 milliarder kroner i årets andet kvartal og 13.150 solgte biler i samme periode, er regnestykket simpelt. Hver gang en bil rammer en kunde, har Polestar sat knapt 124.000 kroner til.
Samtidig er omsætningen faldet med 17 procent i forhold til årets første kvartal. Det skyldes både, at efterspørgslen efter selskabets elbiler er faldende, og at mærket er begyndt at give rabatter på visse modeller i et forsøg på at øge salget.
Trods rabatterne faldt antallet af leverede biler dog med 18 procent i forhold til samme periode året før.
De sløve resultater har skabt en hvirvelvind på direktionsgangen hos Polestar. Den mangeårige CEO Thomas Ingenlath afløses af Michael Lohscheller, der tidligere var administrerende direktør for Opel, vietnamesiske Vinfast og Nikola, der udvikler brintdrevne lastbiler.
Ifølge Sveriges Radio blev Ingenlath afskediget. Også designchefen og den globale kommunikationschef udskiftes.
Polestar er dog ikke en om at have problemer med den grønne omstilling. I maj måned kom det frem, at amerikanske Ford taber voldsomme 600.000 kroner for hver elbil, de sælger. Tal, der har fået Ford til at sadle om og holde fast i plugin-hybriderne, i stedet for – som planlagt – at gå all-in på elbiler fra 2030.
Polestar er ejet af kinesiske Geely, der også ejer Volvo Cars.
Læs mere om Polestars problemer: