Den kinesisk ejede elbilproducent Polestar er på jagt efter nye leverandører for at omgå det seneste amerikanske forbud mod kinesisk software i avancerede elbiler. Det skriver den engelske avis Financial Times.
Sidste uge introducerede det amerikanske handelsministerium nye regler, der forbyder brug af kinesisk software og hardware i elbiler. Reglerne træder i kraft fra modelåret 2027 og lukker effektivt kinesisk-producerede biler ude af det amerikanske marked.
For Polestar betyder det, at virksomheden skal finde alternative leverandører for at opretholde sin tilstedeværelse i USA. Både for software og for andre komponenter. Det fortæller Polestar-chefen, Michael Lohscheller, i et interview med avisen.
Amerikanske myndigheder frygter, at kinesisk software og hardware i kritiske sektorer som elbiler kan udgøre en risiko for cybersikkerheden. Der er en voksende bekymring for, at kinesiske teknologivirksomheder kunne blive brugt til overvågning eller spionage på vegne af den kinesiske regering, da kinesiske virksomheder ifølge kinesisk lov kan være forpligtet til at dele data med myndighederne.
Forbuddet er også en del af en bredere strategi for at beskytte amerikanske teknologivirksomheder og styrke deres konkurrenceevne mod Kina. Ved at begrænse brugen af kinesisk teknologi sigter USA mod at reducere afhængigheden af kinesiske leverandører og fremme udviklingen af egne, uafhængige teknologiske løsninger.
Desuden spiller geopolitik og handelsstridigheder en rolle, da USA søger at begrænse Kinas indflydelse på globale markeder og sikre, at strategiske sektorer som elbiler ikke bliver domineret af kinesiske producenter.