ElbilerTophistorie

Polestar dumper i ny kvalitetsundersøgelse af biler

Elbiler har generelt flere fejl end fossilbiler, men Polestar scorer langt under gennemsnittet i årlig kvalitetsundersøgelse.

Chip-krisen og forsyningsproblemer generelt har ikke alene påvirket ventetiden på nye biler. Den er også gået ud over kvaliteten på de biler, der bygges. Det konkluderer analyseselskabet JD Power, på baggrund af sin årlige kvalitetsundersøgelse af nye biler.

De skriver, at antallet af problemer i nye biler er steget med hele 11 procentpoint siden sidste års undersøgelse. Det er den højeste stigning nogensinde.

 

Specielt har elbiler og hybrider problemer, hævder undersøgelsen. Kinesiske Polestar er det bilmærke, der har allerflest problemer af dem alle, men også Volkswagen, Audi, Volvo og Tesla er “godt med”.

JD Power opererer med et begreb de kalder Problems Per 100 Vehicles, PP100, og her “scorer” Polestar 328 point. Der indrapporteres altså i gennemsnit knapt 3,9 fejl per solgt Polestar-model. For Tesla, der er den eneste anden rene elbilproducent på listen, er tallet på 226. Gennemsnittet på listen er 180 fejl per 100 biler.

 

Kigger man på elbiler (uden Tesla inkluderet) er fejlraten på 240. Altså ligger Tesla faktisk lavere end gennemsnittet på elbiler.

Undersøgelsen er baseret på input fra i alt 84.165 ejere af biler, der er indregistreret mellem november 2021 og februar 2022. Den indeholder data om 33 forskellige bilproducenter og 189 forskellige bilmodeller.

CarPlay og Android Auto giver problemer

Tallene er dog langt fra sort-hvide. For det første er elbiler og hybrider mere teknisk avancerede end fossilbiler, hvorfor risikoen for fejl nødvendigvis er højere. For det andet er der meget stor forskel på de indrapporterede fejl. De mest almindelige fejl er ikke hjulene-falder-af-fejl, men derimod udfordringer med softwaren.

 

Hele seks ud af de ti mest udbredte problemer, handler om bilernes entertainmentsystem – og især Apple CarPlay og Android Auto volder problemer. Undersøgelsen viser, at både CarPlay og Android Auto var svære at forstå, og at brugerne i stigende grad har problemer med at få forbindelsen til at fungere. En højere udbredelse af trådløs CarPlay og Android Auto tilskrives stigningen i forbindelsesproblemer, som er steget fra 4,9 problemer pr. 100 køretøjer i 2021 til 5,8 i 2022.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.