Som læsere af dette medie ved, foretrækker vi høj ladeeffekt frem for store batterier. Heldigvis ser det ud til, at mange af elbilsproducenterne er enige. Kinesiske Xpeng har eksempelvis lovet ‘200 kilometer på fem minutter’. Men det overgås nu af det Geely-ejede Viridi E-mobility Technology, der har præsenteret deres Supercharger 2.0-teknologi med 600 kW-opladning.
Det vil betyde, at man kan lægge 300 kilometer på batteriet på fem minutter. Endnu bedre er det, at teknologien relativt hurtigt kan sættes i serieproduktion. I hvert fald hvis man skal tro selskabet.
Det er dog ikke uproblematisk. På grund af den ekstreme varmeudvikling ved den høje effekt, har Viridi været nødt til at gentænke væskekølingen i systemerne.
Samtidig skal bilen naturligvis også kunne kapere den høje ladeeffekt. Det skal angiveligt ske med hjælp fra CATL’s nye Qilin 3.0-batteri, der blev præsenteret i juni.
I første omgang er planen, at teknologien skal benyttes af Zeekr, der er den kinesiske Geely-koncerns forholdsvis nystartede elbilmærke. Men da både Zeekr og Viridi er en del af netop Geely, er der chance for, at 600 kW-teknologien også vil lande i Volvo og Polestar, der også ejes af Geely.
Den 27. august annoncerede CATL, at Zeekr vil være det første mærke, der bruger Qilin-batteriet, og at den kommende Zeekr 009 MPV vil være det første køretøj i verden, der bærer Qilin-batteriet.