Porsche har det. Audi har det. Hyundai og Kia har det. Og nu tilslutter Polestar sig også til den eksklusive klub. Når Polestar 5 ruller ud til kunderne, bliver det med 800 volt teknologi ombord. Det meddelte svensk-kineserne på deres årlige Polestar Day i sidste uge.
Her gav de også det første smugkig på produktionsudgaven af 5’eren; en femdørs GT, der skal konkurrere mod Tesla Model S og Porsche Taycan.
Polestar 5 har bibeholdt en del af Polestar Precept Concept-designet. De karakteristiske ‘Thors hammer’-forlygter er opdelt i to elementer, og bagtil løber en kontinuerlig lysbjælke hen over halen og drejer ned i hjørnerne for at slutte sig til kofangeren. Et glastag i fuld længde tilføjer ekstra lys til kabinen. Bemærk at bilen ikke har et decideret bagvindue.
Polestar 5 blev vist frem på Polestar Day . Bilen bliver den første af mærkets modeller, der bygges på en ny 800 volt-platform. Den får to elektriske motorer, der tilsammen kan levere voldsomme 874 heste og et moment på 900 Nm.
På sigt får bilen også en ny type batteri, der er udviklet i samarbejde med StoreDot. Sammen med 800 volt teknologien skulle det gøre et muligt at lade 100 miles – 161 kilometer – på batteriet på bare fem minutter.
Der er store fordele ved 800 volt-teknologien. Ved at øge spændingen fra 400 volt, får man øget effekt (watt) uden at hæve strømstyrken/amperen. Resultatet er, at man kan fylde batteriet hurtigere uden at batteriet overopheder.
Også Renault leger med tanken om at bygge elbiler på en 800 volt-platform fremover.
Herunder en video fra præsentation af Polestar Precept-modellen, der nu er blevet til Polestar 5.