ElbilerTophistorie

Polestar vil lave 100 procent klimaneutral bil

Svensk-kinesiske Polestar har iværksat Polestar 0 Project, der skal udmunde i en 100 procent klimaneutral bil inden 2030.

Engang imellem skal man sætte sig ambitiøse mål, for at komme fremad. Således har det kinesisk-svenske bilmærke Polestar netop meldt ud, at de har iværksat Polestar 0 Project, der skal munde ud i en 100 procent klimaneutral bil senest i 2030. Bilproducentens anden elbil, Polestar 2, kommer til Danmark i andet halvår i år, men på trods af, at den kører på el, er den ikke helt klimaneutral.

– I dag forlader Polestar 2 fabriksporten med et CO2-fodaftryk. I 2030 vil vi præsentere en bil, der ikke gør det, siger Thomas Ingenlath, der er administrerende direktør for bilproducenten.

 

Planerne blev meldt ud tirsdag under præsentationen af Polestars første årsrapport. De indebærer, at også produktionen af bilen skal være fuldstændig klimaneutral. Inklusive produktionen af batterierne.

– Ved at presse os selv til at skabe en fuldstændig klimaneutral bil, tvinges vi til at overskride grænsen for, hvad der er muligt i dag. Vi bliver nødt til at stille spørgsmålstegn ved alt, innovere og se på eksponentielle teknologier, når vi designer mod et nul, fortæller Thomas Ingenlath.

 

Polestars chef for bæredygtighed, Fredrika Klarén, tilføjer:

– Vi er elektriske, så vi behøver ikke bekymre os om, at forbrændingsmotorer producerer giftige emissioner – men det betyder ikke, at arbejdet er gjort. Vi vil nu arbejde på at udrydde alle emissioner, der stammer fra produktionen. Det er nu en historisk og spændende tid for bilproducenterne, en mulighed for at gribe øjeblikket, gøre det bedre og turde at bygge drømmen om klimaneutrale, cirkulære og smukke biler.

Selskabet lover desuden, at bæredygtighedserklæringer som de kendes fra mad og mode, vil blive anvendt på alle fremtidige Polestar-modeller. Fra og med Polestar 2 vil der, på både websiden og i selskabets showrooms, være skilte der oplyser om CO2-aftryk og sporede risikomaterialer, såsom kobolt. Det skal hjælpe forbrugerne med at træffe de rigtige valg, siger direktøren.

 

– Forbrugerne er en enorm drivkraft i skiftet til en bæredygtig økonomi. De skal have de rigtige værktøjer til at træffe informerede og etiske beslutninger. Dette gør tingene meget klare, siger Thomas Ingenlath.

Det bliver interessant at følge med i, om Polestar 0 Project kan levere – eller om der udelukkende er tale om marketing på en billig baggrund. Der er trods alt længe til 2030 …

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.