ElbilerTophistorie

Politikere: Plugin-hybrider er FOR populære

Der er for få elbiler og for mange plugin-hybrider på vejene. Derfor kræver regeringens støttepartier nu at afgiften ændres.

De populære plugin-hybrider er dyrt for økonomien og skidt for klimaet. Målet for afgiftsaftalen fra december 2020 er, at der skal mindst 775.000 grønne biler på vejene i 2030. Heraf skulle de 77.500 være plugin-hybrider. Men de viser sig alt for populære – ved indgangen til 2022 er der allerede 80.000 hybridbiler i Danmark.

– Det er ikke en god nyhed. For de her biler er ikke grønne, siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til Information.

 

Derfor kræver regeringens støttepartier nu, at der gøres noget for at få danskerne til at vælge rene elbiler frem for hybrider. Enhedslisten har kaldt skatteministeren i samråd, og De Radikale åbner for første gang for at genforhandle afgiftsaftalen, skriver avisen. De bakkes op af SF, der længe har kritiseret rabatten til plugin-hybrider.

Flere studier har de seneste år indikeret, at plugin-hybrider ikke er væsentlig grønnere end fossilbiler. Alligevel har de været begavet med lave afgifter, præcis som elbiler, og det har gjort dem yderst populære herhjemme.

 

[infogram id=”67e5fe94-3730-4de1-81fd-1c7fa7027d62″ prefix=”obi” format=”interactive” title=”El vs plugin”]

Herover en graf, der viser antallet af solgte plugin-hybrider og elbiler i Danmark de seneste to år. Siden afgiftsaftalen i december 2020 har hybriderne konsekvent været mere populære end de rene elbiler.

Læs også:

Ifølge Information har hver solgt hybridbil i gennemsnit fået 108.700 kroner i afgiftsrabat siden aftalen blev indgået. Det har kostet samfundet knap 4,2 milliarder kroner alene i 2021, hvor der blev solgt 38.559 plugin-hybrider.

 

De Radikale åbner for genforhandling

Egentlig skal aftalen først genforhandles i 2025, men det mener Enhedslisten ikke, at vi kan vente på.

– Det er alt for kritisk. Vi kræver, at aftalen bliver genåbnet. En stribe undersøgelser viser, at pluginhybrider ikke er grønne. Derfor er det meningsløst at blive ved med at give den skatterabat, siger Enhedslistens Henning Hyllested til Information.

Tidligere har De Radikale holdt fast i aftalen, men nu åbner de også for, at afgiftsfritagelsen skal kigges efter i sømmene.

 

– Hvis der ikke sker en markant ændring i fordelingen mellem salget af elbiler og plugin-hybridbiler i årets første kvartal, så er vi parate til at revidere aftalen. Så vil vi foreslå regeringen, at der skal skrues hurtigere ned for afgiftsrabatten end planlagt, siger partiets klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.