Elbilen Renault Zoe er kørt fra en Euro NCAP-test med nul stjerner, mens søsterbilen Dacia Spring fik en enkelt. Det er det ringeste resultat i en Euro NCAP-test i flere år, skriver FDM .
Zoe er ellers en yderst populær elbil. Ikke bare herhjemme, hvor der solgt 776 styk i år (og 704 sidste år), men også rundt om i Europa. Siden introduktionen af første generation Zoe tilbage i 2010, er der solgt mere end 240.000 Renault Zoe i Europa.
I Danmark er Zoe en populær bil hos kommuner og til delebilsordninger, men også mange private kører rundt i bilen.
I 2013 fik Renault Zoe fem stjerner i Euro NCAP, men det er den nye generation fra 2019, der er blevet testet denne gang; og der er altså ikke sket nogen forbedringer på sikkerheden, hvorfor bilen er sakket bagefter de øvrige på markedet.
– Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Meget bedre ser det ikke ud for Dacia Spring, der er Danmarks billigste elbil med en prislap på 129.000 kroner. Den får blot en enkelt stjerne, hvilket betyder, at den har “utilstrækkelig beskyttelse af fører og passagerer”. Dacia er i øvrigt også ejet af Renault-koncernen.
Herunder kan du se det smugkig, vi lavede Dacia Spring tidligere på året og får bilen til anmeldelse i starten af 2022.
Ud over Renault Zoe og Dacia Spring var der yderligere 5 rene elbiler med i Euro NCAP’s seneste test. De klarede sig alle væsentlig bedre:
Model Euro NCAP stjerner BMW iX ***** Fiat 500e **** Merceds-Benz EQB ***** Mercedes-Benz EQS ***** MG Marvel R ****
(Kilde: FDM)