ElbilerTophistorie

Porsche: Nyt logo på hyper-elbil

Porsche Mission X skal være et fyrtårn for de kommende modeller fra det tyske sportsvognsmærke.

I år fylder Porsche 75-år og de har netop fremvist en ny eldrevet hyperbil med navnet Mission X. Bilen er et koncept, der skal arbejde på grænsen for, hvad der er muligt at opnå med en elektrisk platform. Og så bærer bilen også – som den første – det nye Porsche-logo.

Porsche Mission X blev vist frem den 8. juni, og det er en særlig dato: Den 8. juni 1948, blev 356 ’No. 1′ Roadster den første bil med navnet Porsche, der modtog sin generelle driftstilladelse. Dette var fødslen af sportsvognsmærket.

 

Med en hjulbase på 2,73 meter har Mission X samme dimensioner som Carrera GT og 918 Spyder. For aerodynamikkens skyld har konceptbilen 20-tommer hjul forrest og 21-tommer på bagakslen. Den har også “Le Mans-døre, der åbnes op og fremad,” ligesom den har “en højtydende, effektiv elektrisk drivlinje”.

– Porsche Mission X er et teknologifyrtårn for fremtidens sportsvogn. Mission X bliver en vigtig drivkraft for den videre udvikling af fremtidens køretøjer, siger Oliver Blume, der er bestyrelsesformand for Porsche.

 

I modsætning til [de fleste] andre elbiler, er batteriet ikke placeret under gulvet. Det står i stedet oprejst bag de to forsæder. Det skal centrere tyngdepunktet og give bilen mere agile køreegenskaber.

Porsche deler ikke nogen tekniske detaljer om Mission X, såsom batteri- eller motorstørrelse. Men de har følgende krav, hvis bilen skal i serieproduktion:

  • Den skal være det hurtigste vej-lovlige køretøj Nürburgring Nordschleife.
  • Den skal have et kraft-til-vægt-forhold på cirka en PS pr. kilogram.
  • Den skal opnå downforce-værdier, der er langt over dem, der leveres af den nuværende 911 GT3 RS.
  • Den skal tilbyde markant forbedret opladningsydelse med sin 900-volt systemarkitektur, så den oplader omtrent dobbelt så hurtigt som Porsches nuværende frontløber, Taycan Turbo S.
Porsche Mission X
Et kig indenfor i kabinen.

I interiøret har Porsche stræbt efter det, de kalder for “stilfuld asymmetri”. Det afspejles blandt andet i de forskelligt farvede sæder. Der er også sportssæder med sekspunktsseler og et åbent rat med padler til køretilstande og gear.

 

Porsche Mission X er også den første bil, der bærer det nye logo, der blev præsenteret den 1. juni. Eller rettere, det opdaterede logo. Her er hesten blevet mere nutidig, ligesom der er kommet tredimensionel honeycomb-struktur og mere subtil guldfarve. Logoet er senest blevet opdateret i 2008.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.