Siden 2019 har Porsche og Tesla haft en uofficiel, men ganske intens, kamp om at være den hurtigste elbil på den legendariske Nürburgring-Nordschleife. De skiftes til at slå hinandens rekorder. I juni sidste år satte Tesla model S Plaid med Track Pack rekord med en omgangstid på 7 minutter og 25 sekunder. Nu har Porsche Taycan slået den rekord.
I en pre-serie af den næste Taycan har testkøreren Lars Kern kørt rundt på banen i en imponerende tid på 7 minutter og 7,55 sekunder. Altså knapt 18 sekunder hurtigere end Model S – og hele 26 sekunder hurtigere end Porsches egen rekord, der blev sat i en Porsche Taycan Turbo S Sport i august 2022.
– I motorsport er 26 sekunder er en halv evighed. Lars’ omgangstid på 7:07,55 minutter på Nordschleife er sensationel, hvilket sætter Taycan i samme liga som elektriske hyperbiler, siger Taycan-chefen Kevin Giek.
Det oplyses ikke præcis hvilken Taycan-variant, der blev kørt, men mon ikke det er Turbo GT?
Apropos hyperbiler, så har både Porsche og Tesla fået baghjul på Nürburgringen af den kroatiske elbil Rimac Nivera. I august sidste år gennemførte den banen på bare 7 minutter og fem sekunder.
Læs mere: Kroatisk elbil stjæler Teslas verdensrekord på Nürburgring .
Selv om Rimac Nevera regnes for at være en produktionsbil, så skal det siges, at den går under betegnelsen hypercar . Det er altså en bil, de færreste får mulighed for at køre børnene til skole i. Taycan og Model S Plaid er – trods priserne – dog til at komme i nærheden af.
Efter Porsches udmelding ser feltet således ud: Rimac Nevera (7 minutter og 5 sekunder). Porsche Taycan (7 minutter, 7,55 sekunder). Tesla Model S Plaid (7 minutter og 25 sekunder). Porsche har naturligvis lavet en video om optakten til rekordforsøget. En længere video, hvor vi får lov at se hele omgangen, udgives til marts, loves det.