En Porsche Taycan Turbo S, udstyret med et særligt præstationssæt, har sat ny omgangsrekord for elektriske produktionsbiler på Nürburgring. Bilen klarede en runde på den 20,8 kilometer lange bane på 7 minutter og 33,35 sekunder.
Det er lidt mere end to sekunder hurtigere end den tidligere rekord, som blev sat af en Tesla Model S Plaid i september sidste år.
Bortset fra ekstra forstærkning og firepunktsseler, der er et krav, er bilen en almindelig standardbil. Præstationssættet, som omfatter 21-tommer hjul, Pirelli P Zero Corsa-dæk og et omprogrammeret stabilitetssystem, er dog i øjeblikket kun tilgængeligt i Tyskland for 2023-modelåret.
Værd at bemærke er, at Porsche Taycan Turbo S har 761 hestekræfter, hvilket er markant mindre end Teslaens 1.020 hk. En hurtig omgang rundt på banen stiller dog mindst lige så store krav til chassis, dæk og bremser som til motorkraft.
Den hurtigste elbil omkring Nürburgring er stadig Volkswagens specialbyggede ID.R, som satte en rekordtid på 6:05.34 i 2019. Men den tæller ikke i “regnskabet”, da det ikke er en produktionsbil.
Porsche og Tesla har siden 2019 skiftedes til at jagte hinandens rekorder på den legendariske tyske racerbane.