Power har i dag fået medhold i Sø- og Handelsretten i en sag, som elektronik- og hvidevarekæden havde anlagt mod Dansk Boldspil Union, DBU. Sagens kerne var, om Power krænkede DBUs rettigheder i sin markedsføring op til sidste års EM i fodbold.
Helt konkret handlede retssagen om, hvorvidt elektronikkæden måtte bruge dannebrogsflaget, ordet ’fodboldfest’ og en orange Power-trøje (som DBU mente var rødlig) i sin markedsføring op til EM i fodbold i sommeren 2021. DBU sagde nej og krævede en erstatning på 1 mio. kroner.
I dommen hedder det blandt andet: ”Retten finder, at det er naturligt, at en detailkæde som f.eks. Power markedsfører sig i tilknytning til sådanne samfundsbegivenheder, ligesom det f.eks. sker i forbindelse med højtider”.
Som en del af retssagen havde Power også nedlagt påstand mod Dansk Boldspil Union om krænkende udtalelser. Det skete i forbindelse med et radioprogram, hvor DBUs daværende kommercielle direktør udtalte sig om elektronikkæden. Den del af sagen var retten dog ikke enig i.
– Det lever jeg fint med. Sagen om de krænkende udtalelser var meget sekundær set med mine øjne. Det vigtige er her, at vi – og DBU – nu har rettens ord for, at vi ikke har overtrådt markedsføringsloven eller har krænket DBUs rettigheder. Det får kæmpe betydning – ikke bare for os, siger administrerende direktør Jesper Boysen.
– Det har stor, stor betydning for os her i Power, men også for mange andre danske virksomheder, som har været i kløerne på DBU, siger Jesper Boysen.