Her til morgen er det officielt. Elektronikvarehuset Power overtager 29 svenske butikker fra den tyske koncern MediaMarkt. Moderselskabet MediaMarktSaturn beholder dog stadig en minoritetsandel på 20 procent af Power Sverige.
Med opkøbet er elektronikvarehuset nu fysisk til stede med butikker i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
– Jeg er sikker på, at overtagelsen får kæmpe værdi også for vores kunder her i Danmark, fordi den øgede konkurrence kommer til at smitte af i sortiment og tilbud. Også på det danske marked. Og de svenske forbrugere vil klart opleve det samme, som danskerne har set de seneste år: Når vi rykker ind i et nyt marked, falder priserne. Sådan har det været i hver eneste by, hvor vi har bygget butik her i Danmark – og sådan bliver det også i Sverige, siger Jesper Boysen, der er direktør for kæden i Danmark.
MediaMarkt har omkring 1.300 ansatte i Sverige og havde i 2022 en omsætning på 5,3 milliarder svenske kroner. Efter opkøbet får Power i alt 269 butikker i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
– Det her er simpelthen den manglende brik, som falder på plads i puslespillet. Sverige er jo et gigantisk marked, og selvfølgelig skal vi også være til stede her, siger Jesper Boysen.
I løbet af 2023 skifter MediaMarkt-butikkerne indpakning og bliver en del af Power International.