Elbiler

Prisen på batterier kan bremse udskiftningen til elbiler

En analyse fra MIT advarer om, at de løbende prisfald på batterier flader ud i løbet af de næste par år og kan bremse udskiftningen af fossilbiler.

Der kan gå mange år førend elektriske biler bliver lige så billige som benzin- og dieselbiler. Det vurderer en række forskere fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, der har forsket i tendenserne indenfor personlig transport. De hævder, at der kan gå mindst ti år før elbilerne kommer ned i samme pris som fossilbiler. Årsagen er, at batteripriserne vil holde op med falde i samme tempo, som de har gjort de senere år.

Forskerne fortæller i rapporten, at hvis prisfaldet fortsætter, vil batteriet til sidst blive billigere end kostprisen på batteriets komponenter – og det er naturligvis ikke realistisk.

 

I rapporten estimerer forskerne prisen på lithium-ion-batterier at være på mellem 175 og 300 dollars per kilowatt time. [Opdateret: Ifølge analysefirmaet BloombergNEF er gennemsnitsprisen i 2019 på 156 dollars per kWh]. Den ”gyldne grænse”, hvor el- og fossilbiler opnår prisparitet vurderes at være, når prisen på batteriet kommer ned på 100 dollars per kilowatt time – og det har en række analytikere forventet vil ske i 2025.

Forskerne fra MIT peger dog på, at hvis den spådom skal blive virkelighed, så må prisen på råmaterialer ikke stige – og det i en periode, hvor efterspørgslen på lithium-ion -batterier forventes at stige voldsomt. I rapporten vurderes det, at prisen på komponenterne næppe vil falde til under 124 dollars per kilowatt time i perioden. 

 

Kræver nyt batteriteknologi

De billigere produktionsomkostninger, efterhånden som producenterne får omlagt produktionen til elektriske biler, vil kompensere for batteriets pris, men ikke nok til at opnå prisparitet, konkluderer rapporten.

I stedet mener forskerne, at yderligere prisfald vil kræve et skifte fra den dominerende lithium-ion kemi til helt andre teknologier, såsom lithium-metal, solid-state og lithium-sulfur batterier. Men da alle disse stadig er på et meget tidligt tidspunkt i udviklingen, vil de næppe kunne erstatte lithium-ion-teknologien tidligere end om mindst ti år.

Hele rapporten, Mobility of the Future, kan læses her.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.