Med to populære elbiler på vejene, en tredje lige om hjørnet og en fjerde under udvikling ligner Renualt en bilproducent, der er langt fremme i omstillingen til elektriske biler. Men selskabets chef, Luca de Meo, råber vagt i gevær:
– Sandheden er, at vi endnu ikke er på rette vej til at nå 100 procent elbiler i 2035. Det er sandheden. Hvis kunderne ikke vælger os, er vi færdige, siger De Meo til den franske avis Les Echos.
Opråbet kommer efter at EU-præsidenten, Ursula von der Leyen, i sidste uge understregede, at forbuddet mod salg af fossilbiler fra 2035 står fast. En deadline, der bliver stort set umulig at overholde, mener den indflydelsesrige Renault-chef, der også er præsident for de europæiske bilproducenters lobbyorganisation ACEA.
Han siger dog samtidig, at det ville være “en alvorlig strategisk fejl at opgive målet, blot på grund af den aktuelle afmatning i markedet”.
“Vi skal have priserne [på elbiler] ned, og det kræver mere tid,” siger han og foreslår at udskyde deadline til 2040 i stedet. Et for tidligt forbud vil risikere at skade hele den europæiske bilindustri og værdikæden, mener de Meo.
Han peger også på de vanskeligheder, som sektoren vil støde på fra 2025 med at overholde strammere europæiske emissionsregler, hvis salget af elbiler ikke tager fart igen.
Renault har to elbiler på vejene, nemlig Megane E-Tech og Scenic E-Tech. Senere i år (i DK først næste år) kommer den billigere Renault 5 E-Tech på markedet. Og senere kommer også Renault Twingo i en elektrisk udgave til under 20.000 euro – altså 150.000 kroner.