Når den 7-personers ID. Buzz Lang kommer til landet senere på sommeren, bliver det til en skarp pris, der ligger under prisen for den nuværende 5-personers udgave. Det på trods af, at den er forbedret på samtlige punkter. Ja, faktisk er alt vokset, lige på nær prisen.
Den er ikke alene 25 centimeter længere, den har også væsentlig flere muskler, længere rækkevidde og hurtigere opladning. Selv skærmen i bilen er større. Og så koster den altså 10.000 kroner mindre end den nuværende 5-personers udgave.
Den lange ID. Buzz kommer til landet i to varianter, Life og Style. De deler drivlinje – altså batteri og motorkraft – men adskiller sig på ekstraudstyr. Life-varianten fås fra 419.995 kroner, mens den mere luksuriøse Style-variant koster fra 499.995 kroner.
VW ID. Buzz LWB 7-sæders Life Style GTX Rækkevidde (WLTP) 485 km 485 km 420 km Batterikapacitet (netto) 86 kWh 86 kWh 86 kWh Motor 286 hk 286 hk 340 hk Moment 560 Nm 560 Nm 695 Nm Acceleration 0-100 km/t 7,9 sekunder 7,9 sekunder 6,1 sekunder Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 200 kW 11 kW / 200 kW 11 kW / 200 kW Bagagekapacitet (m/u sæder) 306 liter / 2.469 liter 306 liter / 2.469 liter 306 liter / 2.469 liter Leasingpris *15.000 kr. / 4.895 kr. 15.000 kr. / 5.995 kr. Ikke oplyst Kontantpris 419.995 kr. 499.995 kr. Ikke oplyst
* Leasingaftalen løber over 48 måneder med 10.000 km årlig kørsel. 5.000 km ekstra om året koster 400 kr. mere i månedlig ydelse. Imponerende meget plads iNPUT var inviteret til testkørsel af nyheden i området omkring Hannover i Tyskland, hvor vi havde mulighed for at piske den igennem både motor-, by- og snørklede landeveje. Og det var overordnet set en rigtig god oplevelse.
Med en længde på 496 centimeter er ID. Buzz Lang en kvart meter længere end 5-sæders udgaven. Men man bemærker det stort set ikke, når man ser bilen udefra.
Foto: iNPUT Foto: iNPUT iNPUTs udsendte på plads på de bagerste sæder i den lange ID. Buzz (foto: iNPUT). Det mærkes til gengæld tydeligt indenfor. Selv med syv sæder er der imponerende meget plads til alle passagerer. Bevares, komforten på den bagerste af de tre sæderækker er ikke i top, men fødderne har rigeligt med plads. Også selv om anden sæderække køres helt tilbage – de kører nemlig på skinner, så de kan justeres op til 20 centimeter frem og tilbage. I øvrigt er sæderne på anden række med armlæn og lige så komfortable som forsæderne.
Smidig indretning Den lange Buzz har som udgangspunkt tre sæder på anden række og to på tredje række. Den tredje række kan afmonteres og tages ud, hvis man har brug for bagageplads. Med alle syv sæder rummer den 310 liter bagage, men lægger man sæderne ned, får man pludselig 2.469 liter at gøre godt med.
Læg dertil, at den lange Buzz må have 1,2 ton på krogen. Og op til 1,8 ton, når de firehjulstrukne GTX-udgave kommer senere på året.
Der er imponerende meget plads i den lange Buzz. Her i en konfiguration med seks sæder (foto: Volkswagen). Med de to bagerste sæderækker vippet ned, får du plads til 2.469 liter bagage (foto: Volkswagen). Er der ikke brug for syv sæder kommer Buzz også i en konfiguration med seks sæder (2-2-2), der giver endnu bedre plads indenfor. Man kan snildt gå mellem de to sæder på anden række, for at komme ned til de bagerste.
Længere rækkevidde og hurtigere opladning Vi kørte både den “almindelige” lange udgave af ID. Buzz med 286 hk og GTX-udgaven, der topper med 340 hk, og de ekstra heste i stalden kunne naturligvis mærkes. Men selv med 286 heste er den nye, lange Buzz væsentlig mere potent og responsiv end den nuværende 5-personers udgave (204 hk). Den føles på ingen måde blodfattig, men samtidig bider den godt ned i asfalten og giver en let og behagelig køreoplevelse, der er som skabt til langture.
Apropos langture, så var et af de helt store kritikpunkter ved 5-personers-udgaven netop rækkevidden. Den kritik har Volkswagen taget ved hornene ved at installere en mere effektiv batteripakke, der har fire kilowatt-timer mere at suge på. Sammen med andre forbedringer i drivlinjen giver det den lange Buzz en WLTP-rækkevidde på op til 485 kilometer. Hele 69 kilometer længere end 5-personers-udgaven.
Dertil har Volkswagen givet den lange Buzz en væsentlig hurtigere ladeeffekt på 200 kW mod 170 kW tidligere. Så ikke alene kører den længere på en opladning, man kommer også hurtigere afsted fra ladestanderen.
Rækkevidden er forbedret med op til 69 kilometer på en opladning (foto: Volkswagen). Vi havde ikke mulighed for at lave ladekurve, så den må I have tilgode indtil vi får lov at låne et eksemplar af bilen til test.
Større skærm – men samme kabine Ærgerligt nok har Volkswagen ikke gjort meget nyt for kabinen, der er identisk med den gamle 5-personers-udgave. Det vil sige hård plast på steder, der ikke burde være det. Eksempelvis på dørene og andre steder, man ofte har fysisk kontakt med. Der er fortsat også rigeligt med pianolak.
På et punkt er der dog sket en væsentlig opdatering i kabinen: Skærmen. Den nye lange Buzz har fået samme skærm som ID.7, nemlig en 12,9 tommer stor sag med – halleluja – baggrundsbelyste fysiske knapper. Så slipper vi for at indstille klimaanlægget eller musikvolumen i blinde, når mørket falder på.
Skærmen gemmer også på anden opdatering, nemlig Software 5.0, der blandt andet byder på forvarmning af batteriet ved lynladning og Travel Assist 2.5 med automatisk vognbaneskifte.
Et kig indenfor i den lange ID. Buzz GTX, der har mørkt interiør med rød accent (foto: Volkwagen). I det hele taget har Volkswagen fået langt bedre styr på softwaren og det nyder den lange Buzz godt af, når der skal manøvreres rundt i menuerne. Det foregår gelinde og uden lange ventetider, præcis som på ID.7. Desuden har den personlige assistent fået integration med ChatGPT, så man kan spørge den om mere generelle spørgsmål, der hentes via den kunstige intelligens. Hvis man har brug for det.
Nu med head-up display Volkswagen har også udstyret den lange ID. Buzz med et head-up display, der viser alle væsentlige informationer direkte på ruden foran føreren. Den står skarpt og klar og fungerer lige efter bogen. Den er dog kun standard på den dyrere Style-variant.
Af andre forbedringer kan nævnes et lille vindue, der kan åbnes, på anden sæderække. Det var savnet i den første udgave af Buzz. Desværre er det ikke standard, men derimod ekstraudstyr, der skal tilkøbes.
Det samme skal en eventuel varmepumpe, der heller ikke er standard. Det må dog siges at være en forbedring alligevel, da den første udgave af Buzz slet ikke kunne fås med varmepumpe.
Er ved at realisere potentialet Som det forhåbentlig fornemmes i ovenstående, er den nye lange ID.Buzz en forbedring på alle punkter i forhold til den første udgave. Det føles som om tyskerne endelig er ved at realisere potentialet i den charmerende langturs helt. Og så endda til en lavere pris end forgængeren. What’s not to like?
Nu mangler vi bare, at de kan finde ud af at få lavet en California-udgave med sengepladser og køkken.