Det er svært at tro på, at det er en ren tilfældighed, at den første elbil fra Rolls Royce og forbryderorganisationen fra 007-filmene deler navn. Med sin engelske baggrund og ekstreme luksus ville Rolls Royce Spectre egne sig fortrinligt som medvirkende i en James Bond-film.
Det ikoniske bilmærke har planer om, at alle deres nye modeller fra 2030 og frem skal være elektriske, og Spectre er isbryderen der skal vise, om kunderne også er med på den ide.
Modellen lægger sig mellem SUV’en Cullinan og flagskibet Phantom og selv om prisen – naturligvis – er skyhøj, så begunstiger afgiftssystemet elbiler i en sådan grad, at det faktisk er den billigste Rolls Royce på menuen. Du “slipper” med 3.840.000 kroner. Til sammenligning starter en Cullinan ved knapt 6,5 millioner kroner.
Spectre er den billigste Rolls Royce på menuen (foto: Claus Møller). Om du skal overveje en Spectre eller ej, kan du blive klogere på her. Vi har nemlig kørt første tur nord for København. Lad mig tage dig med på tur i den absolutte overklasse for de ultrarige.
Usammenlignelig fremtoning Første gang jeg ser Spectre i levende live, slår det mig igen, hvor ekstraordinær en fremtoning Rolls Royce har – Spectre ingen undtagelse. Med sine 5,5 meter i længden og den bredeste kølergrill nogensinde monteret på en Rolls Royce, er det svært ikke at blive en smule paf.
Den bredeste Rolls Royce-kølergrill nogensinde (foto: Claus Møller). Indstigningen til førersædet foregår gennem de helt enorme, baghængslede døre, der altså åbner op modsat, og som lukker automatisk, så snart du træder på bremsen eller ved tryk på en knap i kabinen. Herfra kan du også lukke passagerdøren.
Ude på vejene viser samme billede sig fra de forbipasserende. Folk stopper simpelthen op for at se efter bilen og ikke mindst, hvem der kører den. Modsat Porsche, der nærmest er blevet allemandseje, og kører du Ferrari, kigger folk ikke, fordi “han skal dælme ikke tro, han er noget ”. Eller også kigger de og ligner nogen, der ikke har meget tilovers.
Det er en helt anden aura, der følger med Rolls Royce. En mandlig gående lavede endda et lille buk, da vi svæver forbi. Det er virkelig en ganske særlig oplevelse at mærke, hvordan folk opfører sig omkring en Rolls Royce.
Rolls Royce Spectre har såkaldte ‘selvmordsdøre’ (Foto: Claus Møller). “Den har kræfter nok” Er du interesseret i at vide det, er den officielle rækkevidde på 530 kilometer. Vægten rammer 2,9 ton og effekten er på 584 hk og 900 Nm. Så du kan ramme 100 km/t på 4,5 sekunder, hvis du vil. Men husk på, en ægte Rolls-ejer, kunne aldrig drømme om at give den gas i lyskrydsdueller.
Som Rolls Royce ynder at sige det, er der altid kræfter nok i en Rolls Royce. Og det er der med sikkerhed også her. Med det sagt, er det første gang jeg kører en Rolls Royce, hvor jeg har lyst til at prøve det af. Trykke den lidt på maven.
Rækkevidde (WLTP) Op til 530 kilometer Batterikapacitet: 102 kWh Motor: 584 hk / 900 Nm Acceleration 0-100km/t: 4,5 sekunder Ladeeffekt DC: 195 kW Dimensioner: 548 * 214 * 157 centimeter, 2.890 kilo Trækvægt: N/A Pris: 3.840.000 kroner
Jeg har lyst til at mærke, hvor hurtig den egentlig er og lyst til at presse den igennem nogle små sving for at finde ud af, hvordan den opfører sig. Meget atypisk Rolls Royce. Om det er på grund af det elektriske aspekt, kan jeg ikke sige, men allerede efter en enkelt acceleration og en enkelt svingkombination, vender jeg tilbage.
Med visheden om at der er kræfter nok og bekræftelsen af, at Rolls Royce ikke er bygget til sving, falder pulsen til hvilepuls og jeg kan nyde, hvad Spectre i virkeligheden handler om. Fremfærd i absolut luksus så yndefuldt og lydløst som overhovedet muligt.
(Foto: Claus Møller). Det er her, at Spectre virkelig brillerer. Måden undervognen opfører sig på er ulig nogen anden bilmodel – ingen anden bil svæver over underlaget og ingen anden bil tilbyder samme niveau af lyddæmpning. Det er lidt som at blive suget ind i et vakuum af stilhed. Og husk på, at testbilen her kører på 23-tommer hjul.
Den lydløse og vibrationsfri kørsel er godt hjulpet på vej af den elektriske drivlinje og selvom de 530 kilometer rækkevidde ikke er banebrydende, er det mere end rigeligt for de fleste ejere. Den gennemsnitlige Rolls Royce kører nemlig kun omkring 5.100 kilometer om året – det betyder, at du skal lade omkring 10 gange om året.
(Foto: Claus Møller). Den ypperste luksus Måden en Rolls Royce elegant svæver over underlaget er for mig det mest spektakulære, men samlekvaliteten, materialerne og fornemmelsen af luksus i kabinen følger lige efter. Og heldigvis føles kabinen ligesom enhver anden Rolls Royce. I testbilen her med en noget speciel farvekombination. Den kan selvfølgelig fås helt efter eget ønske.
Her er ingen kæmpestore futuristiske skærme, ingen genbrugsmaterialer og absolut ingen som helst plastik. Her er til gengæld overflod af den tykkeste læder med håndsyede syninger, ægte metal, ægte træ og de tykkeste tæpper (i lammeuld!), du kan forestille dig. Jeg får, helt ærligt, lyst til at smide sko og sokker og mærke tæppet mellem tæerne.
Infotainmentskærmen er lånt fra BMW og betjenes enten med touch eller drejeknappen på midterkonsollen. Apple Car Play er standard, men det er som om, at det ikke rigtig passer ind i en Rolls Royce.
(Foto: Claus Møller). Testbilen er samtidig udstyret med den såkaldte stjernehimmel. Et utal af små dioder lyser loftet op i mørke og fortsætter ned på dørsiderne. Hertil skal nævnes, at dioderne aldrig vil være placeret ens i nogen Rolls Royce, hvilket også betyder, at hver og en Rolls Royce er unik. Og det unikke er netop en af årsagerne til, at de ultrarige vælger Rolls Royce.
Den elektriske fremtid ser lovende ud Her gik jeg og troede, at en Rolls Royce på strøm ville blive uægte, steril og mangle den stille snurren fra 12 rolige cylindre. Men hvor tog jeg fejl. Spectre er så tæt på perfekt, som nogen elbil kan blive. Elektriciteten komplimenterer Rolls Royce til perfektion og Spectre er præcist lige så varm, omsluttende og i den grad luksuriøs som enhver anden Rolls Royce.