Skoda Enyaq har længe været lidt af en darling blandt praktisk anlagte elbilskøbere. Den har haft plads, rækkevidde og pris på sin side – men også et lidt kedeligt image, der gjorde den oplagt som bedstefars første elbil. Men nu har Skoda givet Enyaq et facelift, og efter en køretur gennem Tjekkiet i den nye udgave står det klart: Den har smidt tøflerne og fundet lidt mere kant.
Det første, man bemærker ved faceliftet, er fronten. Skoda har strammet designet op med slankere LED-forlygter, en ny frontgrill og markante lyssignaturer. Logoet er også skiftet ud med Skoda-navnet, der nu er skrevet med bogstaver, alt sammen detaljer, der giver bilen mere personlighed – og lidt af den ungdommelige udstråling, den tidligere udgave manglede.
Den nye front har også en anden fordel; den gør vindmodstanden lavere end på den gamle udgave. Det betyder, at eksempelvis Enyaq 85 henter mere end 20 kilometer ekstra på en opladning med samme batterikapacitet på 77 kWh.
… Og pludselig ser den gamle Enyaq (tv) meget bedaget ud (foto: iNPUT). Bagfra er ændringerne mere subtile, men nye lygtegrafikker og små designopdateringer hjælper med at løfte helhedsindtrykket. Det er stadig en høj og praktisk SUV, men nu med lidt mere selvtillid i udstrålingen.
Personligt synes jeg bedst om den frække Coupé-variant, der giver endnu mere undgdommelighed i udtrykket. Og selv om den udefra er lavere, har den faktisk bedre plads til høje bagsædepassagerer end SUV’en, da Coupéens glastag giver mere frirum.
Den nye Skoda Enyaq Coupé Sportline foran Temelín atomkraftværket i Tjekket (foto: iNPUT). Nye, opdaterede assistentsystemer Indenfor er der også sket noget. Skoda har opdateret infotainmentsystemet med hurtigere responstid og en ny brugerflade, der er stort set identisk med det, vi kender fra Volkswagens nyeste elbiler. Der er stadig masser af knapper og genveje, som gør betjeningen nem, og den store 13-tommer skærm i midten er blevet både hurtigere og pænere at se på.
De opdaterede assistentsystemer i den faceliftede Enyaq er også værd at fremhæve. Med Travel Assist 2.6 er bilen nu udstyret med et førerassistencesystem, der er fuldt på højde med det, jeg oplevede i Volkswagen ID.7 Tourer – og det siger ikke så lidt. For i min optik er Volkswagens nyeste systemer de overlegent bedste, man kan få i en elbil i dag. Bilen holder sig roligt i sin vognbane, tilpasser farten intelligent ud fra både navigation og omgivelser, og understøtter endda automatisk vognbaneskift på motorvej. Det gør især længere ture markant mere afslappende og trygge.
Det skal også nævnes, at Travel Assist 2.6. nu er standardudstyr. Selv i indstigningsmodellen, der fås til lige under 300.000 kroner. Det er en på alle måder væsentlig opdatering.
Klik for at se større billeder af kabinen. Materialevalget er stadig solidt og lækkert, og de forskellige „design selection‟-pakker giver mulighed for at skræddersy kabinen efter smag – også hvis man vil lidt væk fra den klassiske grå og sorte firmabilsstil.
Velkendt køredynamik Jeg havde fornøjelsen af at køre både Enyaq 85 i SUV-udgaven og Enyaq Coupé Sportline. Uanset hvilken variant man vælger, er køreoplevelsen afslappet, komfortabel og støjsvag – præcis som man kunne forvente af en moderne elbil. Den glider roligt over vejen, og undervognen er afstemt til komfort frem for sport. Det gør Enyaq særligt velegnet til hverdagsbrug og lange motorvejsture, hvor man bare gerne vil have ro og stabilitet bag rattet.
Køreegenskaberne minder i høj grad om dem, man finder i søsterbilerne Volkswagen ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron og endda Ford Capri. Her er ikke meget drama bag rattet, og man skal have et meget følsomt gemyt for at mærke markante forskelle i køredynamikken. Og det giver god mening – bilerne deler samme platform, samme motor med 286 hestekræfter og 545 Nm, og samme batteripakke.
Styringen er let og forudsigelig, affjedringen er blød uden at være slasket, og bilen reagerer roligt og stabilt – men ikke med nogen særlig entusiasme. Det er en type køreoplevelse, der nok vil tiltale langt de fleste købere, som prioriterer komfort, plads og overskuelig teknologi over skarpe sving og hurtige reaktioner.
Når det er sagt, så skal det også nævnes, at Sportline-varianten af Enyaq Coupé faktisk formår at give et mere engagerende indtryk. Den er udstyret med en sportsundervogn og lavere frihøjde, og med „Sport‟-køremode aktiveret får man en mærkbart mere fast og præcis styring. På de snoede tjekkiske landeveje føltes bilen mere engagerende – stadig ikke en vaskeægte sportsvogn, men markant mere levende end SUV-udgaven. Hvis man er typen, der gerne vil have lidt mere feedback fra vejen uden at ofre komforten, er Coupé Sportline et rigtig godt kompromis.
Stadig fornuftig – men nu med stil Den faceliftede Skoda Enyaq er ikke revolutionerende, men den er klart en forbedring. Skoda har formået at pifte designet op, give kabinen et moderne løft og gøre køreoplevelsen en tand sjovere – uden at gå på kompromis med det, Enyaq er kendt for: Praktik, komfort og fornuft.
Škoda Enyaq Rækkevidde Batteri Motor Ladeeffekt Pris 60 430 km 59 kWh 204 hk 11 / 165 kW 299.995 kr. 85 575 km 77 kWh 286 hk 11 / 135 kW 349.995 kr. 85x 539 km 77 kWh 4×4 286 hk 11 / 175 kW 369.995 kr. 60 Sportline 428 km 59 kWh 204 hk 11 / 165 kW 339.995 kr. 85 Sportline 572 km 77 kWh 286 hk 11 / 135 kW 389.995 kr 85x Sportline 536 km 77 kWh 4×4 286 hk 11 / 175 kW 409.995 kr.
Priserne er hentet 31. marts 2025. Skoda har samtidig gjort Enyaq til et endnu bedre køb rent økonomisk. Funktioner som elektrisk bagklap og det avancerede Travel Assist 2.6 er nu standardudstyr, rækkevidden er blevet længere, og opladningen går hurtigere end før. Alt imens er indstigningsprisen faktisk blevet lavere end tidligere. Det betyder, at man i dag får væsentligt mere værdi for pengene – uanset hvilken version man vælger.
Og måske vigtigst af alt: Den føles ikke længere som en bil, man vælger med fornuften alene. Nu kan man faktisk godt finde på at vælge den med hjertet – ikke bare hjernen.
iNPUT var inviteret til prøvekørsel i Tjekkiet af Skoda Danmark.