ElbilerTophistorie

Prøvekørt: Volkswagen ID.7 GTX Tourer

ID.7 GTX Tourer er på alle måder en hamrende lækker elbil, der ikke skuffede overhovedet på de snoede svenske landeveje.

Da jeg prøvekørte hatchback-udgaven af Volkswagen ID.7 i november sidste år, havde jeg svært ved at skjule min begejstring. Siden kom den længe ventede stationcar-udgave, Tourer, og nu har tyskerne også gjort klar til at sende den frække ID.7 GTX Tourer på vejene.

iNPUT blev inviteret til at prøvekøre den nye, luksuriøse langtursmodel på landevejene omkring Stockholm. De små, snoede veje, omgivet af granit, vand og idylliske rødmalede træhuse burde nemlig egne sig fortrinligt til at afprøve den adaptive DCC-undervogn, der automatisk tilpasser bilens undervogn til de bedste køreforhold. En luksus, der er forbeholdt GTX-udgaverne af ID.7, men til gengæld er standardudstyr herhjemme.

Ud over DCC-undervognen, en stor 86 kWh batteripakke og masser af fræk styling, byder GTX-udgaven også på en ekstra motor, så den har firehjulstræk. Baghjulene drives af den samme APP550 motor med 286 heste som de øvrige ID.7 modeller, men på forreste aksel er der monteret yderligere en 109 hestes motor. 

ID.7 GTX Tourer
Forkofangeren har fået et sportsligt udtryk og VW-logoet lyser i mørket.

Selv om det sammenlagt burde give en ydelse på 395 heste, så har den altså “kun” en samlet systemydelse på 340 hk. Bilen kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 180 km/t.

Det lyder måske ikke vanvittigt imponerende i forhold til visse andre elbiler, men med et drejningsmoment på dejlige 545 Nm givere det alligevel en skøn køreoplevelse med en fint ramt balance mellem muskler og komfort. Nu er det jo også sjældent, at en stationcar skal bruges til racerløb, men bare rolig, der er ingen problemer med at accelerere, hvis du har behov for det.

De ekstra 54 heste er også en lille nyhed til dem, der vil have noget på krogen. ID.7 GTX Tourer må nemlig trække 1.400 kilo  – de øvrige udgaver af ID.7 og ID.7 Tourer maxer ud på 1.200 kilo. Ja, ja, lidt har også ret …

ID.7 GTX Tourer
GTX-udgaven har adskillige detaljer i højglanssort.

Største batteri, kortere rækkevidde

De to motorer suger strøm fra Volkswagens hidtil største batteripakke på 86 kWh netto. Det er ni kilowatt-timer mere end ID.7 Pro S Tourer. Men det, der kunne have givet længere rækkevidde, sluges i stedet af et højere forbrug. Ikke underligt med to motorer. 

Hvor Pro S udgaven med samme batteri har en rækkevidde på op til 686 WLTP-kilometer, løber ID.7 GTX Tourer tør efter 576 kilometer. Det er værd at bemærke.

Til gengæld har Volkswagen skruet op for ladeeffekten, så de højere antal kilowatt-timer ikke veksles til længere ventetid ved ladestanderen. Med en maksimal effekt på 200 kW DC tager det de vanlige 26 minutter at lade krabaten fra 10-80 procent. VW oplyser også, at man kan kan fylde batteriet med op til 200 kilometer på ti minutter.

GTX über alles …

Volkswagen har naturligvis sørget for, at alle kan se, at man kører rundt i en GTX. Ikke mindst skiller den markante kofanger med bikube-formet gitter sig ud. Personligt er jeg dog ret pjattet med bagenden, der virkelig er ramt godt. Det er jo heldigt, for det er jo nok den, de fleste ser. Samtidig er flere detaljer udført i højglanssort – heriblandt sideskørter og sidespejle.

ID.7 GTX Tourer
ID.7 GTX Tourer gør bestemt ikke det svenske sceneri mindre smukt.

Indenfor er der også smurt GTX-lækkerier ud over det hele. Man sidder behageligt i de specialfremstillede sæder med perforerede GTX-bogstaver i ryglænene, mens hænderne hviler på et læderbeklædt GTX-multifunktionsrat med dekorative røde syninger. 

Der er naturligvis også røde syninger på dørbeklædningen og på instrumentbordet. Apropos sidstnævnte har ID.7 GTX Tourer en 15-tommer stor central skærm til at styre bilens grundlæggende indstillinger og underholdningen på turen. Et head-up display viser alle relevante køreinformationer direkte på forruden foran chaufføren. 

Overbevisende assistentfunktioner

Her får man naturligvis også informationer om den adaptive fartpilot og andre assistentfunktioner. Jeg vil ikke gå nærmere ind i dem her, men bare understrege, at Volkswagen i den grad har fået lavet et system, der kan levere. Jeg kørte adskillige kilometer på de snoede veje og forcerede endda rundkørsler og t-kryds uden at bruge hverken speeder eller bremse. Bilen sørger selv for at tilpasse hastigheden til både trafik og vejforhold. Og den gør det overbevisende. Deres system bliver simpelthen bedre for hver gang, jeg kører en ID-model.

Den centrale 15-tommer skærm er omgivet af frække røde detaljer.

Samtidig er bilen – lige som det er tilfældet med sedan-udgaven af ID.7 – imponerende støjsvag. Hverken dæk- eller vindstøj kan genere samtaler på tværs af sæderækkerne.

Som alle, der har prøvet en ID.7, ved, så er plads heller ikke noget, man skal bekymre sig synderligt om, hvis man er gennemsnitlig dansk familie med to voksne og to børn. Heller ikke selv om man har feriekufferterne med. Selv om bagsædet er oppe, kan der smides 605 liter bagerst i bilen. Efterlades ungerne blive hjemme, kan den rumme over 1.700 liter, når bagsæderne lægges ned.

Et billigere alternativ  …

Der er ingen tvivl om, at ID.7 GTX Tourer er en lækker bil og et rigtig interesant bud til dem, der har midlerne til luksus. Selv ville jeg elske at køre lange stræk i bilen, der på ingen måde skuffer. Den føles fuldstændig præcis i styringen i de små sving og opfører sig som en “flyder” når assistentsystemerne overtager på motorvejen.

ID.7 GTX Max TourerID.7 GTX Max
Rækkevidde (WLTP)576 km587 km
Batterikapacitet92 / 86 kWh92 / 86 kWh
Motorer (bag/for)250 kW (340 hk) + 80 kW (109 hk)250 kW (340 hk) + 80 kW (109 hk)
Drejningsmoment545 Nm545Nm
Acceleration 0-100 km/t5,4 sekunder5,4 sekunder
Opladning11 kW / 200 kW11 kW / 200 kW
TrækOp til 1.400 kiloOp til 1.400 kilo
Pris586.995 kr.571.995 kr.
Priserne er hentet 19. august 2024.

Jeg vil dog anbefale de mere økonomisk bevidste at overveje Pro S varianten i stedet. Den har godt nok “kun” baghjulstræk, færre hestekræfter og knapt så fræk styling. Men den har samme 86 kWh store batteri som GTX Max, hvilket giver Pro S en rækkevidde på helt op til 686 WLTP-kilometer. Altså mere end 100 kilometer mere i batteribanken end GTX. 

Samtidig er Pro S Tourer hele 120.000 kroner billigere end GTX-udgaven. Penge man eventuelt kan bruge på opgraderinger. Eksempelvis Eksteriørpakke Plus pakken, der inkluderer DCC-undervogn med adaptiv dæmpning og styretøj med progressiv udveksling. Så smager det da lidt af GTX bag rattet, selv om de eksterne markører må undværes. Pakken står i knapt 50.000 kroner og så er er stadig en god skilling at lege med, hvis man vil have yderligere udstyr.

Eller bruge pengene på en langturskøreferie med hele familien i sin nye bil …

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.