ElbilerTophistorie

Prøvekørt: Volvos nye flagskib leverer på alle parametre – men er ikke for alle

Volvo EX90 er meget, meget Volvo. Den er ikke fræk eller udskejende, tværtimod. Til gengæld er den solid og velbygget.

Volvo er godt på vej med deres elektriske afløser for hittet XC90 – den nye EX90. Den har været mere end almindeligt længe undervejs, og er blevet forsinket et par gange undervejs. Men nu er Volvo altså endelig så langt fremme med bilen, at de snart kan levere bilen i Danmark, og vi har fået lov at prøve den inden det kommer så vidt.

Først og fremmest lidt af det “kedelige”. EX90 er en 7 personers SUV (der også findes i en 5 personers udgave). Den har et stort 107kWh batteri, der på papiret giver op til 613 km rækkevidde, har 517 hestekræfter og kan lade med op til 250kW, hvilket giver en opladning fra 10-80% på ca. en halv time. EX90 når 100km/t på 4,9 sekunder i den hurtigste version, og den kan trække op til 2,2 ton.
Det var alle tallene – men hvordan kører den så? Det korte svar: Som en drøm.

Køreegenskaber helt i top

Vores køretur er i Californien og byder på lidt blandet kørsel, så både bjerge og highway, krævende sving og lange hurtige stræk. Og EX90 klarer sig forbilledligt på stort set alle parametre.

På trods af dens størrelse – bilen vejer næsten 2800 kg. – så virker den faktisk ganske smidig. Den har aktiv luftaffjedring der giver en ekstremt smooth oplevelse, selv i skarpe sving hvor bilen tilpasser sig intelligent, så man føler virkelig at der er kælet for denne del.

I det hele taget er køreoplevelsen blød som smør det meste af tiden – i hvert fald hvis du vælger at køre med den aktive luftaffjedring, og det ville jeg personligt altid gøre. Så snart man piller ved indstillingerne mærker man virkelig, at amerikanerne skal til at smide lidt ekstra penge efter infrastrukturen.

Styringen er også helt udmærket, igen taget bilens størrelse i betragtning, og den reagerer hurtigt og relativt adræt. Det er i det hele taget en fornøjelse at køre i Volvo EX90 når vi taler kørekomfort – også fordi det er en af de mest støjsvage biler jeg nogensinde har kørt i – helt oppe i nærheden af det bedste Mercedes og BMW kan byde på.

Enorm bil

EX90 er større end XC90 – og det siger ikke så lidt. Den er lige over 5 meter lang, men så er der til gengæld også plads til hele 7 personer, omend de sidste to kommer til at sidde lidt klemt på to foldesæder helt bagerst. Umiddelbart er mit indtryk at man sagtens kan sidde der selv om man er 180 høj. Vi prøvede endda med en 190cm forsøgsperson, der også KUNNE mase sig ind, men det ville aldrig blive behageligt.

Den enorme størrelse på bilen gør, at den vil have en målgruppe der absolut ikke er alle – bor du, som jeg, i en lejlighed i en storby, så er det nok ikke bilen for dig, for at parkere den vil være et regulært mararidt. Er du til gengæld typen der bor på landet og både har brug for den gode rækkevidde og meget plads i bilen, ja så er EX90 absolut værd at kigge nærmere på.

Helt igennem Volvo

Volvo EX90 er meget, meget Volvo. Den er ikke fræk eller udskejende, tværtimod. Til gengæld er den solid og velbygget. Den er ikke hurtig eller vild, til gengæld er den velkørende og pålidelig. Og så sidder du måske og tror, at det må være verdens kedeligste bil – men det er det langt fra, tværtimod. Alle de mange på papiret lidt kedelige egenskaber går op i en højere enhed der gør køreoplevelsen til en dejlig følelse. Man har det rart bag rattet, man sidder bare og bliver sådan lidt glad over hvor godt bilen kører og hvor pæn den er. Så behøver den faktisk ikke have Ludicrous Mode, nærmest tværtimod. Volvo er Volvo, og for dem der elsker Volvo er EX90 en virkelig, virkelig god bil til en virkelig god pris.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.