I forhold til eksempelvis Circle K ankommer Q8 sent til festen, men de kommer trods alt. I en pressemeddelelse fortæller selskabet, at de begynder en landsdækkende udrulning af lynladere i København. Tre Q8 servicestationer i hovedstadsområdet får lynladere til elbiler i løbet af efteråret og næste år kommer udrulningen for alvor til at tage fart, loves det.
– De tre stationer er udvalgt som vores første fase af Q8’s udrulning af lynladere, fordi mere end 40 procent af de danske elbiler befinder sig i hovedstadsområdet. Så her er behovet størst, og her er markedet klar til at tage imod flere ladepladser. Vi tager flere skridt i 2022, hvor vi som minimum vil etablere lynladere på 20 stationer fordelt på Sjælland, Fyn og i Jylland, siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Danmark.
Det bliver stationerne på Ørestads Boulevard og Tagensvej i København, samt på Dynamovej i Herlev, der bliver de første Q8-stationer med lynladere.
Kun grøn strøm
Ladernes effekt kommer til at ligge på 150 kW, hvilket er på linje med Circle K, der udruster stationerne med 300 kW-ladestandere, der hver har to ladestik á 150 kW. Til gengæld lover Q8 at al den strøm, man tanker, er grøn:
“Al elektricitet til Q8 ladestandere er vedvarende og leveres af det svenske elværk Skellefteå Kraft. Aftalen med Skellefteå Kraft er en del af Q8s strategiske målsætning om, at alle vores aktiviteter samt de produkter, vi sælger, samlet set skal være klimaneutrale i 2045,” skriver selskabet på sin hjemmeside.
Q8 forventer at mange elbilister vil satse på ladetider på 10-20 minutter, som kan være nok til at nå frem til næste destination.
– Vi tror, at elbillisterne i højere grad i fremtiden vil fokusere på at lade op til det umiddelbare kørselsbehov. Det vil sige frem til næste opladningsmulighed på arbejdet, ved en servicestation med ladestander eller ved en offentlig ladeplads, da det sparer bilisten tid under rejsen. Det sikrer mere fleksibilitet for elbilisterne, når man kan være sikker på, at der er tilgængelig og tilstrækkelig ladeinfrastruktur med lynladere. Vores mål er at gøre det nemt og enkelt at køre elbil på tværs af hele Danmark, siger Marc Skriver-Bayer.
Der er endnu ikke oplysninger om priser, men selskabet lover “lav pris og en simpel betalingsløsning”. Målet er at tilbyde opladning af elbil på alle bemandede tankstationer i Danmark og Sverige i 2026.