Der har længe været kritik af afgiftsfritagelsen på plugin-hybrider, der er blevet beskyldt for at være en dyr løsning til at mindske CO2-udslippet. Men nu er der kommet bud på, præcis hvor dyrt, det har været at give plugin-hybriderne afgifsfritagelse det seneste års tid.
Hvert ton CO2, man har sparet klimaet for, ved at fritage plugin-hybriderne for afgifter, har kostet statskassen 6.500 kroner. Det viser en beregning, som er foretaget for DR Detektor af professor Mogens Fosgerau og tænketanken Cepos.
Til sammenligning vil det koste 560 kroner at spare et ton CO2 gennem statslig skovrejsning, vurderer Klimaministeriet.
– Atmosfæren er fuldstændig ligeglad med, hvor CO2-udledningen kommer fra. CO2 er CO2. Så det er jo fjollet at give 6.500 kroner for et ton CO2, når man kan få det meget billigere på andre måder, siger professor Mogens Fosgerau til DR.
Skatteministeriet vurderer, at der er blevet solgt cirka 40.000 flere plugin-hybrider på grund af afgiftsfritagelsen. Det har givet en CO2-reduktion på cirka 141.000 ton. Men afgiftsfritagelsen vurderes altså af Skatteministeriet til at have kostet 1 milliard kroner i 2021.
Elbiler er også en dyr løsning
Afgiftsfritagelsen på elbiler er heller ikke nogen billig løsning på CO2-problemet. Ifølge Detektors beregninger koster den cirka 4.700 kroner per ton CO2 man undgår.
Miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen, der også er professor i miljøøkonomi på Københavns Universitet, foreslår på den baggrund, at man helt dropper afgiftsfritagelsen. I stedet mener han, at der bør indføres en ny CO2-afgift på brændstof, for at presse fossilbilsterne over i elbiler.