Det er ikke nogen hemmelighed at motorvejskørsel går hårdt ud over elbilers energiforbrug – og dermed rækkevidde. Fra 80 km/t stiger forbrugskurven drastisk, og med 130 km/t? Tyske AutoBild sendte 50 nyere elbiler på langdistancetur på autobahn for at tjekke.
Og lad mig bare sige det samme. Hvis du vil have en elbil, der kan køre mere end 400 kilometer mellem opladningerne, når du kører 130 km/t, skal du grave dybt i lommen. Kun fem af de 50 modeller klarer den disciplin og de fire kommer fra Mercedes og BMW. De to, der klarede sig bedst, koster begge på den forkerte side af en million kroner.
Helt suveræn var Mercedes EQS 450+, der kørte imponerende 482 kilometer med 130 km/t. Den har en WLTP-rækkevidde på 763 kilometer. Men prisen er som sagt også derefter; den starter ved 1.172.798 kroner.
Andenpladsen besættes af BMW iX xDrive 50, der klarede 434 kilometer (635 WLTP-kilometer). Den koster fra 1.131.197 kroner.
I den sammenhæng virker Mercedes EQE 350+ nærmest som et røverkøb. Den klarede 423 kilometer ved 130 km/t, med en WLTP-rækkevidde på 632 kilometer. Den fås for “beskedne” 722.250 kroner.
Er du kørende sælger, skal du holde dig fra Mazda MX-30, der bare klarede 140 kilometer ved 130 km/t. Heller ikke Honda e klarede sig synderligt godt. Den gik i stå efter 153 kilometer med 130 km/t.
Lider du af rækkeviddeangst? Så er der måske hjælp at hente fra musikanlægget. Ifølge en undersøgelse fra Kia giver den rigtige musik bilen længere rækkevidde.
Alle resultaterne Herunder er resultaterne af rækkevidde-kørslerne fra AutoBild :
Model Målt rækkevidde ved 130 km/t Mercedes EQS 450+ 482 km BMW iX xDrive 50 434 km BMW iX M60 xDrive 430 km Genesis Electrified G80 427 km Mercedes EQE 350+ 423 km BMW i7 388 km Skoda Enyaq iV RS 380 km Nissan Ariya 2WD 178 kW 378 km Polestar 2 SM LR 374 km Audi RS e-tron GT 367 km Tesla Model 3 Standard Range 363 km Tesla Model Y Long Range 361 km Nio ET7 (100 kWh) 345 km Volkswagen ID.5 Pro Performance 340 km Ford Mustang Mach-E GT 337 km Hyundai Kona Electric 336 km Porsche Taycan Turbo S 336 km Volkswagen ID.4 GTX 332 km Genesis GV60 330 km Volkswagen ID.4 Pro 328 km Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ 328 km Kia Niro EV 326 km Audi Q4 e-tron 40 326 km Skoda Enyaq iV80 318 km Kia EV6 305 km Volkswagen ID. Buzz Pro 301 km BMW i4 M50 299 km Renault Zoe E-Tech 292 km Hyundai Ioniq 5 AWD 290 km Kia e-Soul 280 km Mercedes EQV 273 km MG ZS EV 272 km Renault Megane E-Tech EV60 268 km Aiways U5 266 km Hyundai Ioniq 5 (160 kW) 261 km Polestar 2 DM LR 258 km Opel Zafira 250 km Subaru Solterra 244 km Volvo XC-40 Recharge 227 km Cupra Born 150 kW 226 km Mercedes EQA 250 222 km Toyota bZ4X 217 km Volkswagen ID.3 Pro 150 kW 216 km SsangYong Korando e-motion 203 km Mercedes EQB 350 200 km MG 5 178 km Opel Combo e-Life 171 km Peugeot e-Rifter 164 km Honda e 153 km Mazda MX-30 140 km