Norges Automobil Forbund, NAF, har gennemført verdens længste rækkevidde-test af elbiler. NAF testede 29 af Norges mest populære elbiler. De testede rækkevidden i sommerkørsel, hvad der sker når elbiler går i strømbesparende tilstand og hvordan de oplades i varmegrader.
Under testen kørte de bilerne, indtil de var løbet helt tør for strøm, for at måle den faktiske rækkevidde og forbruget på typiske norske veje. Testen blev udført af almindelige chauffører i regelmæssig trafik på en rute der bestod af både by-, landevejs- og motorvejskørsel med hastigheder mellem 60 og 110 kilometer i timen.
De fem biler, der klarede sig bedst i testen kan ses herunder. Den rækkevidde som NAF målte bilerne til står i tredje kolonne, mens den angivne rækkevidde ifølge WLTP står i fjerde kolonne. Imponerende er det, at samtlige biler i testen havde en længere faktisk rækkevidde end den som angives via WLTP.
# Model Rækkevidde (NAF) Rækkevide (WLTP) Forskel 1 Tesla Model S 645 km 610 km +35 km 2 Tesla Model 3 612 km 560 km +52 km 3 Hyundai Kona 568,4 km 480 km +88,4 km 4 Tesla Model X 546,7 km 507 km +39,7 km 5 Kia e-Niro 524,7 km 455 km +69,7 km
Bemærkelsesværdigt er det, at Tesla ligger rent lunt med tre modeller blandt de fem der har den længste rækkevidde.
NAF gennemførte i vinter en lignende test af 20 elbiler under vinterforhold. Her var resultaterne således:
# Model Rækkevidde (NAF) Rækkevidde (WLTP) Forskel 1 Tesla Model S LR 469,8 km 610 km -140,2 km 2 Tesla Model X LR 419,6 km 507 km -87,4 km 3 Hyundai Kona 404,5 km 449 km -44,5 km 4 Tesla Model 3 LR 404,4 km 560 km -155,6 km 5 Kia e-Niro 360,3 km 455 km -94,7 km
Kvikke læsere vil måske allerede nu have bemærket, at de fem biler med længst rækkevidde er de samme i både vinter- og sommertesten. Kulden er dog hårdt ved batteriet i alle bilerne. Værst går det ud over Tesla Model 3, der leverer knapt 156 kilometer mindre i vintervejr end WLTP lover, men generelt skinner det igennem, at Teslaerne er lavet i solvarme Californien 😉
Interessant er det, at Hyundai Kona – en elbil i den billigere klasse under 350.000 kroner – har den bedste rækkevidde, hvis man ser bort fra Tesla. Kona’en snupper en tredjeplads både sommer og vinter.
Sommertesten fra NAF kan læses her , mens vintertesten kan tilgås her .