Med en ny afgift på diesel vil regeringen fjerne CO2-svinende biler fra vejene og stimulere skiftet til elbiler. Mandag aften præsenterede klimaministeren afgiften, der betyder, at en liter diesel vil stige med 50 øre per liter eksklusiv moms.
Aftalen er indgået mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre.
Ifølge bilstatistik.dk er der i dag indregistreret 687.000 personbiler, der kører på diesel, i Danmark. Men salget af dieselbiler er i forvejen stærkt faldende. I 2020 blev der indregistreret 45.000 dieselpersonerbiler herhjemme. Sidste år blev der kun indregistreret 14.000 nye dieselkøretøjer.
Diesel-ejere får kompensation
De knapt 700.000 dieselbilejere får dog en lille håndsrækning. Regeringen og aftalepartierne har afsat 150 millioner kroner til en midlertidig nedsættelse af udligningsafgiften, som er en tillægsafgift, dieselbilejere betaler.
Det betyder, i mere forståelige vendinger, at det bliver dyrere at tanke diesel på bilen, men at den løbende betaling for at have bil bliver mindre. På pressemødet mandag aften oplyste klimaministeren, at man skal køre mere end 20.000 kilometer årligt før den nye afgift gør det dyrere at køre dieselbil.
Afgiftsforhøjelsen skønnes at medføre en drivhusgasreduktion på cika 0,4 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,3 millioner ton i 2030.
Ud over miljøgevinsten forventer klimaministeren også en økonomisk gevinst. Den nye afgift på diesel anslås at give statskassen et “tilskud” på mere end en milliard kroner i 2030.
Afgiften er en del af aftalen om Deludmøntning af Grøn Fond. Hele aftalen kan læses her.