Står det til klimaminister Dan Jørgensen (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), skal der afsættes 50 millioner kroner fra den grønne transportpulje til at udrulle ladestandere til elbiler langs motorvejene i Danmark. Og det skal ske allerede i år. Det skriver Energiwatch.
Forslaget er kommet på bordet som en del af forhandlingerne om transportpuljen og vil givetvis vække begejstring. Ikke alene hos elbilsfolket, men også hos Klimarådet. Det lader nemlig til, at de to ministre har skelet til rådets anbefalinger.
I starten af marts udgav rådet en rapport, hvor de angav manglende infrastruktur af ladestandere som en væsentlig barriere for at få elbilerne udbredt, så Danmark kan komme i mål med 70 procent reduktion i 2030.
Klimarådet sagde ved samme lejlighed, at priserne for opladning er for overskuelig og foreslog derfor regulering af opladningsinfrastrukturen.
Foreslår regulering
Foreningen FDEL, Forenede Danske Elbilister, har også været ude med en skarp kritik af ladeoperatørerne og har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at holde øje med markedet. Foreningen mener, at priserne på opladning er for høje – og transportminister Benny Engelbrecht har bakket dem delvist op:
– Ladeoperatørerne opkræver tilsyneladende en betydelig merpris for ladestrøm til de elbilister, som ikke allerede har en kunderelation til den pågældende operatør, sagde transportminsteren i slutningen af februar.
Så sent som i sidste uge viste en undersøgelse fra Bilmagasinet, at prisen på opladning kan svinge med så meget som 480 procent, hvis man som elbilsejer vælger et forkert abonnement.
Der er i øjeblikket omkring ti operatører af ladestandere herhjemme, hvoraf Clever og energiselskabet Eon er de største.