Det har ikke være til at overse, at legendariske Bang & Olufsen er i problemer. Men hvor store, det viser det seneste årsregnskab, der er blevet offentliggjort tirsdag morgen. B&O har i regnskabsåret 2019/2020 tabt mere end en fjerdedel af omsætningen – og går ud af året med et tab på mere end en halv milliard kroner.
B&O’s adm. direktør Kristian Teär er da heller ikke tilfreds med resultatet. I forbindelse med regnskabet kalder det netop afsluttede finansår for skuffende.
– Det har været et skuffende år for Bang & Olufsen. De utilfredsstillende resultater skyldtes primært manglende fremgang i den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet detailmodel og højere end forventet salg gennem uautoriserede kanaler, siger Kristian Teär.
B&O kører med et forskudt regnskabsår (juli til juli), så effekten af COVID-19 nedlukningen over hele verden har givet Struer-firmaets regnskaber en fuld bredside, der gik ud over de initiativer, der skulle rette op på skuden.
– Da vi var begyndt at se de første resultater af den indsats, blev vi ramt af COVID-19-pandemien og nedlukningen af lande over hele verden, forklarer B&O-chefen.
Nye produkter, flere kunder
Trods problemerne har han dog ikke har mistet troen. Han understreger, at selskabets fortsat er “blandt de mest innovative og nyskabende elektronikvirksomheder i verden”. Nye produkter, der skal nå flere kunder, er vejen frem, mener han.
– Industrien har fundamentalt ændret sig de seneste 10-15 år, hvor alt er blevet digitaliseret, produkterne trådløse og styret af software, og kravene fra kunderne har forandret sig. Men det til trods er Bang & Olufsen stadig blandt de mest innovative, ligesom vi er helt unikke, når det kommer til design, og flere af vores produkter er verdens bedste i deres kategori. Nu tager vi endnu et skridt ind i fremtiden med vores kommende produktlanceringer, siger Kristian Teär og uddyber:
– Vi har netop lanceret vores første sportsøretelefon og annonceret et samarbejde med Xbox indenfor gaming, og der er et stort potentiale for os i begge kategorier. Samtidig ændrer vi vores produkttilgang. Vi kalder det ”good, better, best”, og det handler om at sikre en bedre sammehæng mellem produktkategorierne, så vi bliver mere relevante for vores kunder.