Den nye Rejsekort app tager ikke imod nye brugere i disse dage. Tilgangen er blevet sat på pause, fordi en fejl i app’en gør, at den ikke anonymiserer brugernes lokationsdata. Det er stik imod hvad der tidligere er blevet lovet af selskabet bag app’en, skriver Ing.dk.
Fejlen er blevet fundet af selskabet selv og drejer sig om den måde, app’en indsamler og behandler information om brugernes færden, hvis denne glemmer at checke ud. I så fald fortsætter Rejsekort med at indsamle data om brugerens færden indtil klokken 04.00 næste morgen.
Samtidig opbevares disse data i “pseudonymiseret” form, hvilket vil sige, at eksempelvis navne og adresser og andre personoplysninger udskilles til et særskilt dokument. Dette har indtil videre ikke fremgået af vilkårerne for at bruge app’en, og det er en fejl.
“Desværre har vi konstateret en fejl i de nuværende vilkår for Rejsekort som app. Her står der at de lokationsdata der opsamles når en kunde har afsluttet sin rejse, men har glemt at checke ud, bliver fuldt anonymiseret. Det er er en fejl, da de data ikke anonymiseres,” skiver selskabet.
“Vores Rejsekort Kundecenter har brug for disse data til at betjene kunder, der for eksempel henvender sig fordi de har konstateret en fejl i deres rejse.”
Hidtil havde Rejsekort & Rejseplan A/S tænkt sig gemme disse data i 36 måneder – altså tre år. Men på baggrund af fejlen sættes det nu ned til to måneder i stedet. Selskabet har informeret Datatilsynet om sagen. Læs eventuelt mere her.
Omkring 60.000 danskere har siden lanceringen i april fået adgang til Rejsekort app’en. Vil man med ombord, når der åbnes for adgang igen, skal man altså acceptere de nye vilkår for indsamling og opbevaring af lokationsdata.