Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser. Men der er specielt en kategori, vi danskere elsker at købe på nettet: Rejser. Halvdelen af alle de penge, vi lægger på nettet, bruges på rejser, viser en ny opgørelse fra DIBS .
I rapporten inddeler DIBS danskernes onlinehandel i tre kategorier. Rejser indtager førstepladsen med 70 mia. kroner, varer andenpladsen med 49 mia. kroner, mens services lander på tredjepladsen med en samlet værdi af 22 mia. kroner. Med halvdelen af det samlede onlineforbrug tegner rejse-kategorien de største linjer i rapporten, men det er samtidig interessant at se, hvor danskerne lægger deres køb.
– Det er lidt paradoksalt, at andelen af danskere, som køber flybilletter online, vokser fra 25 procent i 2018 til 28 procent i år, men at det samlede forbrug til flybilletter falder med 300 mio. kroner, lyder det fra Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS, som peger på klimadebatten som en mulig årsag.
– Det vidner i hvert fald om hård konkurrence i flybranchen. Omvendt har tog- og busselskaber generelt været dygtige til at digitalisere deres forretning, så forbrugerne har fået nemmere ved at købe denne type rejse. Kombineret med øget klimafokus hos forbrugerne har dét sandsynligvis en del af æren for stigningen på 34 procent blandt danskere, som køber digitale tog- eller busbilletter i 2019 sammenlignet med sidste år.
Klik for større billede. Handler mindre i Kina Når det kommer til konkurrencen med udlandet, så vinder de danske butikker faktisk land tilbage i 2019, hvor især handlen med kinesiske webshops er gået markant tilbage sammenlignet med tidligere år.
I alt handler 46 procent af de danske forbrugere i udenlandske webshops, og mens 37 procent i 2018 lagde en ordre hos en kinesisk webshop, så er det tal i år faldet til 28 procent. Også de svenske og britiske webshops kan notere en tilbagegang i ordrer fra danske forbrugere, mens tyske og amerikanske butikker går frem.
I alt steg den danske nethandel i 2019 med over 5 procent fra 133,5 mia. kr. i 2018 til i alt 140,7 mia. kr. i 2019. Rapporten er baseret på en YouGov-rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter – heraf 2.000 danskere – og i den kortlægger DIBS danskernes onlinehandel.