Danmark er det førende elbilmarked i EU. Det kunne ses på besøgstallet på weekendens elbilmesse, eCarExpo, der havde besøg af 24.216 gæster over de tre dage, messen var åben. Allerede en time inden dørene åbnede om lørdagen, som var den første dag for offentligheden, var køen til Bella Center lang. Og søndag gentog det sig.
– Vi har aldrig haft en lignende publikumsstrøm på nogen af vores messer, siger Gunnar Dackevall, som er direktør for arrangøren eLife Nordic AB.
Succesen falder som manna fra himlen for arrangøren, idet en række af udstillerne i ugen op til åbningen udtrykte en del kritik. Kritikken lyder på, at elbilmessen er både „kostbar og bureaukratisk‟. En holdning, der blev udtrykt til Jyllands-Posten af både Mette Lolholm, coorporate communications manager, BMW & Mini, samt presse- og marketingchef Søren Hyltoft fra Renault.
– Vi har oplevet eCarExpo som meget bureaukratisk og meget dyr. En detalje som, at det koster ekstra, fordi man har biler, der kan prøvekøres, er et godt eksempel, sagde Søren Hyltoft til avisen.
Renault havde blandt andet Danmarkspremiere på Renault 5 E-Tech med på messen. Ikke bare som udstillingsbil, men også med mulighed for prøvekørsel.
– Vi investerer meget i eCarExpo, men vi får også et stort udbytte. Ikke mindst fordi vi når så mange, der også prøvekører vores biler, siger Søren Hyltoft.
Ny elbilmesse i Jylland
Uroen omkring eCarExpo har, ifølge Jyllands-Posten, fået Messecenter Herning til at overveje at lave en konkurrerende messe i Jylland. Planerne er angiveligt allerede så langt fremme, at tidspunktet er fastsat til oktober måned næste år. I så fald vil den kollidere direkte med næste års udgave af eCarExpo.
– Vi er allerede begyndt arbejdet med næste års messer. Det bliver sidste weekend i oktober 2025, og vi har fået nogle gode input i løbet af weekenden, som vil gøre næste års messer endnu bedre, understreger Gunnar Dackevall fra eLife Nordic AB.