ElbilerTophistorie

Renault 4 præsenteret i Paris

Renault 5 har fået en storebror i form af Renault 4, der netop er blevet præsenteret forud for Paris Motorshow. Se billederne her.

Renault 4 – postbilen – et ikon og den bedst sælgende Renaultmodel nogensinde globalt, er nu blevet præsenteret i den endelige produktionsklare udgave. Modellen deler platform og teknologi med Renault 5, men den er både længere og bredere. Ifølge franskmændene er R4 et bud på en familiebil i minibilssegmentet, og den er det elektriske svar på Renault Captur.

Hvor Renault 5 er 3,92 meter lang og 1,77 meter bred, er Renault 4 E-Tech i alt 4,14 meter lang og 1,79 meter bred. Akselafstanden er også vokset 8 centimeter, hvilket betyder, at der er lige så meget plads på bagsædet som i en Renault Captur.

 

Renault 4 E-Tech vil kunne fås med både 40 kWh og 52 kWh batteri – begge med 11 kW AC-ladning og op til 100 kW DC. Med det lille batteri har man en rækkevidde på 300 kilometer, mens man med det store batteri har en rækkevidde på 400 kilometer. Det er en smule mindre end Renault 5. Det lille batteri fås med 120 heste, mens R4 med det store batteri har 150 hk.

Renault 4 E-Tech
Renault 4 E-Tech er storebror til Renault 5.

Det største batteri (52 kWh) er et såkaldt NMC-batteri, der består af fire store moduler i en batterikasse. Vægten er lige omkring 300 kilo, hvilket er 20 kilo mindre end det tilsvarende batteri i Zoe.

 

Alle versioner af Renault 4 E-Tech kommer med en 11 kW AC-bi-directional oplader, der er kompatibel med V2L (vehicle-to-load) og V2G (vehicle-to-grid) teknologi. Udgaven med det store batteri har en 100 kW DC-oplader, mens den lille udgave må nøjes med 80 kW DC.

Motoren i R4 er hentet direkte fra Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på knapt 8,5 sekund og topfarten er begrænset til 150 km/t.

Nu med canvastag

R4 E-Tech electric har mange designmæssige ligheder med den originale Renault 4 – i alle designaspekter, hvad enten det er kofangeren, kølergrillen eller det interiøre design. En nøglefeature er canvastaget, der ikke alene skal spare vægt, men også give bilen sit helt særlige præg. Cavanstaget er 80 centimeter I bredden og 92 centimeter i længden og det kan åbnes i forskellige positioner.

 

Renault 4

Ligesom sine E-Tech søskende er R4’eren naturligvis også udstyret med Google Connected Services og Renaults ekstremt velfungerende OpenR Link multimedia system.

Bilen er, ifølge pressematerialet, “pakket med sikkerheds- og komfortudstyr”. Det inkluderer inklusiv Active Driver Assist for level 2 assisted kørsel, ikke færre end 26 hjælpesystemer og My Safety Switch, som gør, at man kan vælge at aktivere de fem hjælpesystemer man bruger mest, ved et enkelt tryk på en knap. Helt som det kendes fra Renault Scenic E-Tech Electric.

Renault 4 forventes lanceret efter sommerferien 2025.

 

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.