ElbilerTophistorie

Renault 5 E-Tech har dansk startpris på bare 184.990 kroner

Renault 5 E-Tech har skarpere priser end ventet; Topversionen Iconic koster 229.990 kroner – 20.000 mindre end forventet.

Renault er klar med priserne på den længe ventede Renault 5 E-Tech – og de er væsentlig skarpere end forventet. Således kan man få den billigste variant for 184.990 kroner, men den absolutte topversion, Iconic, fås for 229.990 kroner. Det er 20.000 mindre end hvad der var forventet.

Den billigste udgave byder på 120 heste stalden og en rækkevidde på 300 WLTP-kilometer. Ønsker man en version med endnu mere udstyr som adaptiv fartpilot og OpenR med Google Automotive skal man have fat i Technoversionen til 204.990 kroner.

 

Vil man have flere kræfter, mere udstyr og, måske mest udslagsgivende for valget – længere rækkevidde – koster versionen med 52 kWh batteri, 150 hk og en rækkevidde på 410 km blot 219.990 kroner.

Men med disse priser er det topversionen, der er mest interessant. Det var den udgave, iNPUT prøvekørte sidste år, og som overraskede med en imponerende luksus-fornemmelse til prisen. Topversionen Iconic koster nemlig “bare” 229.990 kroner. Vi havde forventet, at den ville komme op på omkring 249.990 kroner – og på det tyske marked koster samme udgave det, der svarer til hele 260.000 kroner.

 

Fælles for alle Renault 5, der introduceres på det danske marked, er at de er såkaldt Nordic Edition. Det vil sige, at de alle er udstyret med varmepumpe og har et specielt batteriopladningssystem, der tillader effektiv og hurtig DC-opladning ved minusgrader. Det har de modeller, der kører udenfor Skandinavien ikke.

Video med indtryk fra vores første køretur i Renault 5 E-Tech.

Renault 5 E-Tech kommer i to batterivarianter, der hver fås i to udstyrsniveauer. Forskellen mellem versionen med 40 kWh og 60 kWh er ikke kun rækkevidden og antallet af hestekræfter. Mens begge lader med 11 kW AC, lader versionen med det lille batteri 80 kW DC – versionen med 52 kWh lader med 100 kW. I praksis betyder det, at 15-80 procent opladning sker på 29 minutter med 40 kWh batteri, mens det tager 31 minutter med det store batteri.

BatteriRækkeviddeMotorEvolutionTechnoIconic
40 kWh300-312 km120 hk184.990 kr.199.990 kr.
60 kWh400-410 km150 hk219.990 kr.229.990 kr.
  • Udvalgt standardudstyr Evolution – 184.990 kroner: 
    18 tommer stålfælge med Disco hjulkapsel, 7-tommmer førerdisplay, 10,1-tommer multimedieskærm, cruise control, parkeringssensor bag, 2-zoners klimaanlæg, varme i rat og forsæder, nøglefri adgang, trådløs smartphone spejling, varmepumpe.
  • Udvalgt standardudstyr Techno – 204.990/219.990 kroner:
    18 tommer Techno alufælge, 10-tommer førerdisplay, OpenR med Google Automotive, Reno (interaktiv AI-assistent), adaptiv fartpilot, bakkamera, trådløs mobilopladning, hajfinneantenne, elektrisk foldbare spejle.
  • Udvalgt standardudstyr Iconic: 229.990 kroner: 
    18-tommer Crono alufælge, Open R med Google Automotive, Reno (Interaktiv AI assistent), adaptiv fartpilot, trådløs mobilopladning, elektrisk foldbare spejle, parkeringssensor for+sider, rammeløst bakspejl, elektrisk førersæde med lændestøtte, sort tag, gult indtræk på sider, sæder og instrumentpanel.

Renault åbner for salget af ikonet i dag. I den kommende weekend vil det være muligt at se en Renault 5 hos alle landets Renault forhandlere og leveringer af biler forventes at starte til april. Vores gæt er, at du skal skynde dig med bestillingen, hvis du vil have den til foråret – der bliver med garanti rift om de eksemplarer, der kommer til landet.

 

Læs også: Prøvekørt – Renault 5 E-Tech er svær ikke at elske.

Det er i øvrigt også værd at bemærke, at det er nærmest uhørt at en elbil, der er produceret i Europa, kører på vejene med lave priser.

Renault 5 E-Tech kommer til at konkurrere direkte mod blandt andet Citroën ë-C3 (fra 179.990 kroner) og Hyundai Inster (fra 179.995 kroner).

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.