Euro NCAP har netop offentliggjort sikkerhedstest af seks nye elbiler – og ud af dem, var Renault 5 E-Tech den eneste, der ikke kom derfra med alle fem stjerner. Den spændt ventede 5’er må nøjes med fire stjerner fordi den svigter i voksensikkerhedstesten. Det fortæller Euro NCAP i en pressemeddelese.
Dermed er Renault 5 E-Tech – sammen med den sportslige søsterbil Alpine A290 – den eneste model i den seneste gruppe af testede biler, der ikke får fem stjerner. I testen lyder forklaringen:
“Målinger på testdukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben hos både fører og forsædepassager. Renault kunne dog ikke dokumentere, at alle områder af instrumentbrættet ville yde samme beskyttelse til personer af forskellig størrelse eller dem, der sidder i forskellige positioner, hvilket førte til en straf på point.”
På alle andre områder klarede bilen sig godt. Specielt femhæves sidekollisioner, hvor 5’eren scorede maksimumpoint.
“I både sidekollisionstesten og den mere krævende test med sidepæl viste Renault 5 god beskyttelse af alle kritiske kropsregioner, og bilen opnåede maksimumpoint i denne del af vurderingen,” skiver Euro NCAP. Hele testen kan læses her .
Renault sender 5’eren på vejene i Danmark til marts. Priserne er endnu ikke offentliggjort, men forventes at ligge på mellem 200.000 kroner og 250.000 kroner, afhængig af udstyrsvariant. I første omgang kommer kun modellen med det store batteri (60 kWh) til Danmark.
iNPUT prøvekørte tidligere på efteråret Renault 5 E-Tech i Nice. Herunder en video, hvor vi har svært ved at skjule vores begejstring for den lille charmetrold.
Video fra vores prøvekørsel af Renault 5 E-Tech. Ud over de to franske biler, har Euro NCAP testet seks andre elbiler i denne omgang, nemlig Deepal S07, Leapmotor C10, Mini Countryman, Maxus eTerron 9, Porsche Macan og Volvo EX30. Alle disse fik fem stjerner.