Renault har travlt. I disse uger sendes R5 E-Tech på vejene rundt om i Europa, i oktober blev R4 E-Tech præsenteret i Paris og i kakkelovnen er også en elektrisk afløser for Twingo. Men franskmændende planlægger allerede den næste generation af elbiler, baseret på en helt ny platform, der skal skære produktionsomkostningerne med 40 procent.
Den nye platform får efter planen premiere om fire år, i 2028, når den bruges i en ny kompakt model, fortæller CEO Luca de Meo til Automotive News . Han oplyser også at den nye platform vil være “væsentligt mere energieffektiv” end dem, der anvendes i dag.
Faktisk mener de Meo, at den nye platform er så stort et tigerspring, at den udgør to generationshop i én. Den nye platform kan få sin debut i produktionsversionen af konceptet Renault Embléme, der blev fremvist på biludstillingen i Paris for nyligt.
Franskmændene vil fokusere på forbedringer af aerodynamik. De vil også udvikle en ny generation af elmotorer, ligesom de vil skifte batterileverandør – og satse på de billigere LFP-batterier. Alt i alt forventer Luca de Meo, at de samlede tiltag vil kunne sænke produktionsomkostningerne med omkring 50 procent. En nødvendighed, hvis Renault skal kunne konkurrere mod kineserne.
– Takket være vores revolutionerende næstegenerations platform i C-segmentet vil vi i 2028 have indhentet de bedste kinesiske aktører, med hensyn til produkt og omkostninger, og det endda i Europa, siger Luca de Meo optimistisk til mediet.
Konceptbilen Renault Embleme blev vist frem i slutningen af oktober måned (foto: Renault). Renaults elbiler bygges i øjeblikket på to forskellige platforme. Renault Megane E-Tech og Renault Scenic E-Tech er bygget på AmpR Medium platformen, mens Renault 5 E-Tech og den kommende Renault 4 E-Tech bygges på AmpR Small platformen.
En modificeret udgave af AmpR Small platformen skal også bruges til den elektriske udgave af Renault Twingo. En billig mikro-elbil, der forventes på vejene i 2026.