Det vakte mildest talt en del opsigt, da Renault Zoe i december sidste år blev slagtet af Euro NCAP. Bilen, der er en af de mest solgte elbiler nogensinde, måtte køre fra testen med nul stjerner. Nu har Renault Megane E-Tech, der er franskmændenes seneste elbil, også været gennem møllen. Med et langt bedre resultat.
Hvor Zoe fik et æg, har Renault Megane E-Tech nemlig fået fuldt hus – fem stjerner. Bilen roses blandt andet for beskyttelse af kritiske kropsområder ved både frontale kollisioner og ved sidekollisioner.
Renault Megane E-Tech scorede 85 procent i voksenbeskyttelse, 88 procent i beskyttelse af børn. Beskyttelsen af fodgængere er på 65 procent, mens safety assist -funktionerne får 79 procent.
Brandmands-adgang Udover de elementer, der vurderes af Euro NCAP, er den nye Renault Megane også udstyret med det banebrydende “Brandmands-adgang”, der er udviklet i samarbejde med franske brandmænd. Systemet betyder, at batteriet har en særlig adgang, hvor brandmænd i tilfælde af brand kan “drukne” batteriet og stoppe branden.
Desuden er der en QR-kode på forruden af alle Renault Megane E-Tech. Ved at scanne denne kode kan redningsmandskab i tilfælde af uheld få informationer om bilen, såsom hvor batteriet er placeret, og hvor man risikofrit kan skære i karosseriet. Det betyder, ifølge Renault, at redningsmandskab kan spare op til 15 minutter kostbare, når de skal befri en eventuel fastklemt person i bilen efter et uheld.
Herunder et overblik over de elbiler, Euro NCAP har testet. Tallene i tabellen kan ikke sammenlignes direkte, da Euro NCAP løbende strammer regler og testmetoder. Det betyder, at biler, der scorede højt for flere år siden snildt kan score dårligere i dag.
Det skete blandt andet for netop Renault Zoe, der fik fem stjerner, da den blev testet første gang i 2013.
[table id=13 /]