Europæiske bilproducenter kæmper for at konkurrere med de billigere modeller fra Kina, selvom EU indfører ny straftold for at bremse kinesernes fremmarch. Nu melder Renault ud, at de vil sænke omkostningerne til batterier med 20 procent, ved at indføre den billigere LFP cellekemi og nye produktionsprocesser.
LFP-batterierne (lithiumjernfosfat) skal bruges sideløbende med de NCM-batterier (nikkel-kobolt-mangan) der bruges i mærkets biler nu. Den nye tilgang vil sænke Renaults omkostninger til at levere batterier til sine køretøjer fra begyndelsen af 2026, siger virksomheden.
Netop LPT-batterier kommer til at spille en støre rolle i de små elbiler, der er på vej. De er billigere at producere, er mere holdbare og kan lades hurtigt. Men er ikke lige så energitætte som de mere udbredte NCM-batterier.
At få omkostningerne ned skal hjælpe den franske bilproducent med at holde trit med et industriskifte mod billigere bilbatterier, der lægger pres på de bilproducenter, der ligesom Renault bruger dyrere NCM-kemi.
Se vores indtryk af den kommende Renault 5 E-Tech. Renault fortæller at de nye batterier vil blive installeret i en lang række af både eksisterede og nye elbilmodeller. En oplagt model er Renault 5, der kommer til Danmark i starten af næste år. Den vil først blive lanceret i en udgave med lang rækkevidde, men kommer senere i en variant med mindre batteri.
Tesla benytter allerede LFP-batterier i deres short-range varianter, ligesom Ford har meldt ud, at de fremover vil satse på LFP.