Designerne hos Renault kan tydeligvis godt lide at kigge i den historiske garage. Efter at have lavet koncept af Renault 4 og genoplivet Renault 5 er turen kommet til klassikeren Renault Estafette. En varevogn, der første gang kørte ud på vejene i 1959.
Estafette var ikonisk med dets runde forlygter. Det var den første varevogn, hvor motor og transmission lå ude foran, så man kunne have maksimal lastkapacitet inde i bilen.
Og det er netop derfor, Estafette støves af igen. Onlinehandel har skabt en eksplosion i godstransport, trafikrestriktioner i bycentrene bliver flere og flere. Og det er tydeligt, at de handlende i byen ser et stigende behov for alternativer til benzin og dieselbiler til leveringer.
“Estafette Concept er det første eksempel på, hvordan fremtidens elektriske varevogne ser ud. Udviklet til at køre i byen, kompakt, connected og bygget for bæredygtige leveringer, fortæller Philippe Divry, der er CEO for Flexis.
Flexis er et joint venture mellem Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group. Renault Estafette Concept er et blik ind i hvordan gruppen ser løsningen på fremtidens transportudfordringer.
Renault Estafette Concept er 4,87 x 1,92 meter, hvilket betyder samme længde som den lange version af Renault Kangoo (4,91 x 1,86 meter). Men den er langt mere agil med samme venderadius som en Renault Clio. Samtidig er den højere end Kangoo (2,59 meter), hvilket ikke alene betyder, at der er mere plads til varer og gods. Det betyder også, at føreren kan bevæge sig fuldt oprejst i varerummet – der i øvrigt er adgang til fra førerkabinen.
Om denne nye Estafette nogen sinde bliver til virkelighed, må tiden vise. Her er flere billeder af krabaten.