Renault har hevet silkestoffet af familiebilen Renault Scenic E-Tech Electric. Det er franskmændenes anden elbil af den nye generation, der blev indledt med Renault Megane, og den har fået et par fikse nyheder med ombord.
Først og fremmest et nyt digitalt panoramatag, som Renault har døbt Solarbay . Ved hjælp af flydende krystaller og elektriske felter kan glastaget gøres uigennemsigtigt et segment ad gangen.
Ud over at gøre taget enten gennemsigtigt eller uigennemsigtigt, kan man vælge, at der kun skal blændes for solen på de forreste eller bagerste pladser. Alle i bilen kan stemmestyre Solarbay ved hjælp af Google Assistant, eller indstille taget ved hjælp af en knap ved lyset.
Taget bliver automatisk uigennemsigtigt, når bilen slukkes og forlades. Når du derefter genstarter motoren, skifter Solarbay tilbage til den position, den var i før.
Renault Scenic E-Tech eksteriør. Klik for at forstørre. Det digitale panoramatag har givet Renault en anden fordel; Fjernelsen af et mekanisk tag tilføjer 30 mm frihøjde, der giver passagerer mere plads, uden at øge bilen højde. Bilen er bare 1.571 millimeter høj, så ligesom Megane E-Tech er den lav. Lang lavere end de fleste SUV’er.
Det “geniale armlæn” En anden nyhed er det, Renualt har døbt “the ingenious armrest” (det geniale armlæn). Her er kræset for bagsædepassagerne. Armlænet har to drejearme, der giver hver af passagerne en holder, der giver både smartphones og tablets mulighed for at stå oprejst. Perfekt, hvis man vil se film på turen.
Det geniale armlæn. Armlænet har, naturligvis, også drinksholdere, ligesom der er to USB-C stik til opladning af enhederne. Herudover har armlænet en ekstra dør om til bagagerummet, så man kan opbevare lange ting som ski, uden at lægge sæderne ned.
Renault Scenic E-Tech interiør. Klik for at forstørre. Indvendigt har Renault Scenic E-Tech “arvet” den såkaldte OpenR betjening med skærme i et væltet L. Den er baseret på Android Automotive OS 12, der har fangarme helt ned i bilens systemer, så stort set alt kan stemmestyres via Google Assistant.
En stor forbedring i forhold til den tidligere udgave af OpenR er, at ruteplanlæggeren er blevet væsentligt opgraderet. Den tager nu højde for batteriets temperatur, når du nærmer dig ladestop på rejsen. Ligesom den benytter vejrinformation fra Google til bedre at estimere batteriets resterende rækkevidde og din køretid.
Større batteri og længere rækkevidde Renault Scenic E-Tech kommer i to udgaver, Standard Range og High Range . Og i forhold til Megane E-Tech har Renault løftet batteriniveauet, så det minste batteri nu svarer til Megane’s største (60 kWh). High Range-udgaven har fået et nyt 87 kWh batteri, svarende til det, der sidder i søsterbilen Nissan Ariya.
Dermed får Long Range-udgave en rækkevidde på op til 620 WLTP-kilometer. Eller knapt 200 kilometer mere end Megane – og knapt 100 mere end konkurrenten ID.4.
Renault Scenic E-Tech Standard Range High Range Rækkevidde (WLTP) 420 km 620 km Batteripakke 60 kWh 87 kWh Motor 125 kW / 170 hk 160 kW / 220 hk Moment 280 Nm 300 Nm Acceleration 0-100km/t 9,3 sek. 8,4 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 22 kW / 130 kW 22 kW / 150 kW
Renault har også forbedret ladeeffekten på Long Range, der nu topper ved 150 kW. Det er nok til at give bilen to timers motorvejskørsel på en halv time, fortæller franskmændene. Ligesom det var tilfældet med Megane E-Tech kan bilen AC-lades med op til 22 kW. Det bliver standard i de varianter, der kommer til Danmark, lover Renault.
Dimensioner og vægt Længde 4.470 mm Bredde 1.864 mm Højde 1.571 mm Akselafstand 2.785 mm Vægt (87 kWh udgaven) 1.842 kilo Bagagerum 545 / 1.670 liter
Hvor og hvornår? Ifølge Renault kommer Scenic E-Tech Electric på vejene til januar. Realistisk skal vi dog først forvente at den kommer her til landet sidst på foråret næste år.
I hjemlandet vil den være tilgængelig i seks forskellige farver, nemlig rød, blå, sort, grå (glossy), grå satin og perlehvid. Vi kender endnu ikke til hverken priser eller udstyrsvarianter.
Vores video fra smugkigget i Paris.