ElbilerTophistorie

Renault Scenic Vision kører på både brint og el

Renault Scenic Vision kører på både el og brint, hvilket giver bilen en rækkevide på 800 kilometer.

Renault har i dag præsenteret sin Scenic Vision på ChangeNOW i Paris. Konceptbilen viser, hvordan Renaults kommende elektrisk drevne familiebil i C segmentet kommer til at se ud. Det er planen, at den skal køre ud på vejene i Europa i 2024.

Ligesom Renault Megane E-Tech Electric, bygger Scenic Vision på elbilplatformen CMF-EV. Men i modsætning til Megane kører Scenic Vision på både el og brint. Bilens motor er den vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh og produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri.

 

Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord. Det er den, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun fem minutters stop undervejs. Naturligvis for at fylde den 2,5 kilo tunge brinttank.

Brintteknologien udvikles i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower. I øjeblikket arbejdes der på at introducere brint i Renaults varevogne, men teknologien passer naturligvis også i kommende personvogne. Om det så rammer den endelige udgave af Scenic er mere uvist.

 

Genbrug og genanvendelse

Mens det udvendige giver en klar indikation af, hvordan den endelige elektriske Scenic kommer til at se ud, er der gået ren science fiction i kabinen. Den bruger franskmændene til at “symbolisere fremtidens Renault”.

“Indvendig springer vi yderligere mindst seks år frem i tiden, hvor teknologi og innovationer vil være med til at fremme en mere bæredygtig produktion og brug af biler,” skriver selskabet.

Bilen er for det første designet, så den består af mere end 70 % genanvendte materialer, og vil for 95 % vedkommende kunne genanvendes ved end of life. 

 

Længde4.490 mm
Bredde1.900 mm
Højde1.590 mm
Akselafstand2.835 mm
Hjulstørrelse21 tommer
Vægt1.700 kilo
Motor160 kW
Brændselscelle16 kW
Batteri40 kW

Stålet i bilen er 95 % genanvendt stål, aluminiummet er 100 % genanvendt, kulfiberdelene er 100 genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker.

Det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60 %. Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80 % af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.

Med Scenic Vision vil Renault skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 % mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.

 

Her kan du se vores prøvetur i Megane E-Tech.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.