Medarbejdere hos et dansk teleselskab har i knapt seks år haft adgang til informationer i et særligt sagsbehandlingssystem til følsomme politisager, herunder oplysninger om aflytning. Det meddeler Rigspolitiet i en pressemeddelelse. De følsomme oplysninger berører omkring 600 nuværende og tidligere kunder hos teleselskabet oplyses det.
Medarbejdere der har adgang til den type oplysninger skal være sikkerhedsgodkendte – og det har de ikke været i den aktuelle sag. Politiet har indledt en efterforskning af det konkrete sikkerhedsbrud, der kom til poltiets kendskab efter en henvendelse fra det aktuelle teleselskab.
Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet om i samarbejde med Erhvervsstyrelsen at iværksætte tilsyn med teleselskaberne med henblik på at sikre, at selskaberne overholder Rigspolitiets anvisninger i forhold til sikkerhedsforskrifter mv. i de sager, hvor teleselskaberne bistår politiet.
“Rigspolitiet vil i samarbejde med Erhvervsstyrelsen meget hurtigt iværksætte tilsyn med teleselskaberne for at sikre dette,” oplyser Rigspolitiet.
Indskærper reglerne for teleselskaberne
Rigspolitiet har ligeledes skrevet rundt til landets udbydere af teletjenester for at indskærpe, at de har pligt til at sikre sig, at de medarbejdere, der yder praktisk bistand til politiet i forbindelse med indgreb i meddelelseshemmeligheden, er sikkerhedsgodkendt.
– Det er afgørende, at vi er sikre på, at det personale hos teleselskaberne, som får kendskab til politiets aktuelle efterforskninger, lever op til kravene til sikkerhedsgodkendelse. Derfor indskærper vi nu for hele branchen, at de skal efterleve de gældende regler på området, siger rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.
For at kunne få en sikkerhedsgodkendelse skal medarbejdere hos teleselskaberne kunne fremvise en ren straffeattest. ligesom man skal vurderes til “at udvise en særlig omhu, dømmekraft og loyalitet”.