Gennem de seneste par år har Porsche og Tesla kæmpet mod hinanden for at sætte rekorder på den legendariske Nürburgring Nordschleife. Men nu blander en tredje elbil sig i striden, nemlig Rimac Nevera. Den er kommet ind fra højre og har snuppet rekorden som den hurtigste elbil i produktion. En rekord, der har tilhørt Tesla Model S Plaid.
Og det er ikke knebent, den kroatiske elbilproducent vinder; den gamle omgangsrekord blev slået med knapt 20 sekunder.
Det kunne endda være blevet mere. Rimac Automobili havde nemlig fået besked om ikke at overskride 350 kilometer i timen af dækproducenten. Egentlig har bilen en topfart på 412 km/t.
Bilen blev kørt af den kroatiske racerkører Martin Kodrić, var udrustet med Michelin Cup2R-dæk og tiden blev verificeret af uafhængige TÜV SÜD. Dermed ser de tre seneste omgangsrekorder på Nürburgring således ud:
Rimac Nevera (7 minutter og 5 sekunder). Tesla Model S Plaid med Track Pack (7 minutter og 25 sekunder). Porsche Taycan Turbo S (7 minutter og 33 sekunder). Skånsom og anvendelig i byen … – Det faktum, at Nevera kan opnå denne form for hastighed på banen, når den er udviklet til at være en behagelig hyper GT til vejen, er det, der gør den så speciel, siger Martin Kodrić, og fortsætter:
– Den er sådan et velafrundet stykke teknik og design; skånsom og anvendelig i byen, spændende at køre på snoede B-veje, behagelig over lange afstande og ødelæggende hurtig på en racerbane.
Selv om Rimac Nevera altså regnes for at være en produktionsbil, så skal det siges, at den går under betegnelsen hyper car . Det er altså en bil, de færreste får mulighed for at køre børnene til skole i. Taycan og Model S Plaid er – trods priserne – dog til at komme i nærheden af.
Læs mere: Tesla Model S sætter ny rekord på Nürburgring .
Rekordomgangen kan ses på video herunder: