Nye tal fra USA bekræfter en dansk undersøgelse fra sent sidste år: Der er mindre risiko for brand i elbiler end i fossilbiler. Faktisk lader hybridbilerne til at være den største “synder”. Endda markant, viser de amerikanske tal.
Undersøgelsen er foretaget af den amerikanske sammenligningsside AutoInsuranceEZ. Den er baseret på tal fra både Den Nationale Trafiksikkerhedsstyrelse (NTSB), transportmyndighedernes statistikenhed BTS samt bilfabrikanternes tilbagekaldelser. Og tilbagekaldelserne ændrer i den grad biledet.
Resultatet er slående. Ser vi på antallet af biler der enten er brudt ud i brand eller tilbagekalde på grund af brandfare, skiller hybridbilerne sig ud med 3.474,5 brande per 100.000 solgte biler. For benzinbiler var tallet 1.529,9 og for elbiler bare 25,1. Visualiseret ser man virkelig forskellen:
Ifølge tallene er otte hybridmodeller blevet tilbagekaldt i 2020, mens det kun er to elbilsmodeller (Hyundai Kona og Chevrolet Bolt EV). Også otte fossilbiler er blevet tilbagekaldt.
Renser man billedet for tilbagekaldelser og ser udelukkende på biler, der rent faktisk er brudt i brand, er elbilen stadig "vinder". Men fossilbilen taber stort:
Hvad får en bil til at brænde? Mens en brand kan være forårsaget af kun én ting, som en batterieksplosion, er det mere sandsynligt, at en række faktorer førte til branden, fortæller AutoInsuranceEZ. Her er de mest almindelige årsager til brand i biler:
- Kollision med andre biler eller objekter.
- Elektriske fejl.
- Brændstoflæk.
- Overophedede motorer.
- Dårlig vedligeholdelse af køretøjet.
- Tændte cigaretter.
- Skader på køretøjets batteri.
- Fejl i køretøjets design.
Lige gyldigt hvordan vi kigger på tallene, er der altså ikke nogen grund til at de rene elbiler har det ry som "brandfælder" som de er ved at få. Man har markant større risiko for en udbrændt bil, hvis man kører fossil- eller plugin-model.
Brand i elbiler og plugin-bilernes batteri regnes dog for at være værre, da de er sværere at slukke.