ElbilerTophistorie

Så lang er rækkevidden når batteriet står på “0”

Hvor stor er "reservetanken" på elbiler? Rækkevidden, når batteriet siger nul, er blevet testet på 14 aktuelle modeller.

Ligesom fossilbiler har en reservetank, har de fleste elbiler også indbygget en “buffer” i batteriet. Men præcis hvor stor den buffer er, veksler fra model til model. Og der er kolossal forskel, viser en test fra AutoBest. Kører man eksempelvis i Aiways U6sal man stole fuldstændig på rækkevidden, som batteriet viser, for den har slet ikke nogen buffer.

I den anden ende kører Subaru Solterra hele 45 kilometer efter at batteriindikatoren er gået på “0 procent”.

 

Også Subaru-“søsteren” Lexus RZ 450e har stor batterireserve. Den kører 33 kilometer “ekstra”, mens Tesla Model 3 LR klarer 31 kilometer.

Subaru Solterra er tvilling med Toyota bZ4X. Der har tidligere været en del polemik, netop fordi Toyota reserverer så stor en del af batteriet til reserve. Japanerne har siden formindsket reserven via en softwareopdatering, så rækkevidden er blevet længere.

 

Læs mere: Toyota bZ4X får smæk i rækkeviddetest.

Selvom det kan være betryggende at vide, at bilen kan køre et stykke tid endnu, når rækkeviddetælleren har nået nul kilometer, er den generelle anbefaling naturligvis, at man ikke skal køre batteriniveauet så langt ned.

Herunder resultaterne fra AutoBests test.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.