Når man kigger på elbilers rækkevidde, refereres der ofte til WLTP. Men den er baseret på blandet kørsel i byer og på lande- og motorveje. Med hovedvægt på bykørsel. Den højere fart på motorvejene gør ondt på rækkevidden, for, som AutoBild skriver , er vindmodstand bævægelsens fjende nummer et.
AutoBild har derfor haft 28 elbiler på den tyske autobahn for at teste, hvor langt de kan køre på en opladning, hvis der køres med en konstant fart på 130 kilometer i timen.
Fem af de testede biler leverer trods alt mere end 70 procent af den lovede WLTP-rækkevidde på trods af motovejskørslen. Det er Ford Mustang Mach-E, Audi e-tron GT RS, Porsche Taycan 4S Plus, Mercedes EQV 300 og så Mazda MX-30.
Tre af bilerne kommer helt ned under halvdelen af den lovede rækkevidde, nemlig Cupra Born, Polestar 2 FWD LR og Mercedes EQB 350. Volkswagen ID.3 Pro bevæger sig på kanten.
Selv om AutoBild sandsynligvis har gjort sig umage, kan man kun bruge tallene som en løs rettesnor. Utroligt mange parametre spiller ind på rækkevidden, ikke mindst vind og temperatur. Men også kørestil. AutoBild oplyser eksempelvis heller ikke, om bilerne er testet på samme strækning.
Rækkevidde på motorvej ved 130 km/t Model Batteri (brutto) Motorvej (km)WLTP (km)Andel af WLTP Mercedes EQS 120 kWh 444 785 56,6 % BMW iX xDrive50 111 kWh 434 630 68,9 % Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh 367 500 73,4 % Audi e-tron GT RS 93 kWh 367 472 77,8 % Porsche Taycan 4S Plus 93 kWh 352 464 75,9 % Tesla Model 3 Performance 80 kWh 337 547 61,6 % Volkswagen ID.4 GTX AWD 82 kWh 332 482 68,9 % Volkswagen ID.4 Pro RWD 82 kWh 328 511 64,2 % Audi Q4 e-tron 40 82 kWh 326 509 64,0 % Skoda Enyaq iV 80 82 kWh 316 541 58,4 % Kia EV6 RWD 77 kWh 305 528 57,8 % Tesla Model Y Long Range 82 kWh 304 533 57,0 % BMW i4 M50 84 kWh 299 510 58,6 % Hyundai Ioniq 5 AWD 72 kWh 290 462 62,8 % Kia e-Soul 67 kWh 280 452 61,9 % Mercedes EQV 300 100 kWh 273 363 75,2 % Hyundai Ioniq 5 RWD 72 kWh 261 485 53,8 % Polestar 2 AWD Long Range 78 kWh 258 480 53,8 % Polestar 2 FWD Long Range 78 kWh 254 540 47,0 % Volvo XC40 Recharge 69 kWh 227 425 53,4 % Cupra Born 82 kWh 226 540 41,9 % Mercedes EQA 250 70 kWh 222 426 52,1 % Volkswagen ID.3 Pro 62 kWh 216 427 50,6 % Mercedes EQB 350 70 kWh 200 419 47,7 % Mazda MX-30 35 kWh 140 200 70,0 %
Batterikapacitet er afrundet (Kilde: Autobild).