Plugin-hybrider er populære i Danmark. I 2020 har de fået det endelige gennembrud og hidtil er otte procent af alle solgte biler i 2020 en plugin-hybrid. Til sammenligning står elbilerne “kun” for 5,5 procent af det samlede salg.
Populariteten skyldes ikke mindst Ford Kuga , der er solgt i svimlende 4.343 eksemplarer i årets første ti måneder. Dermed er mere end hver fjerde solgte plugin-hybrid en Kuga.
Plugin-hybriderne er røget i kategori med elbilerne som “grønne biler”, men hvor grønne de egentlig er, afhænger af, hvor meget der køres på batteri og hver meget der køres på fossile brændstoffer. Hvis man udelukkende – eller primært – kører på benzin kan det jo være ligemeget.
Foreningen af Danske Motorejere, FDM, satte sig for at finde ud af, hvor lang rækkevidde plugin-hybriderne reelt har. Altså ikke de tal, som fabrikken angiver – og som oftest er lidt for optimistiske.
Testen er foretaget praktisk på danske veje og med danske hastighedsgrænser. Der er blevet kørt 10 kilometer på motorvej og 10 kilometer bykørsel og til sidst landevej, indtil bilen siger, at batteriet er tømt.
Herunder en liste over den reelle rækkevidde på ti af de plugin-hybrider, der er solgt flest af herhjemme i 2020:
Model Reel rækkevide Peugeot 3008 GT Pack Hybrid4 43 km Volvo XC40 T5 Recharge aut. 42 km Peugeot 508 SW GT-Line PHEV EAT8 40 km Ford Kuga 2.5 Plugin-Hybrid ST-Line X 40 km Kia Niro Advance PHEV * 38 km Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium 37 km Volkswagen Passat GTE Plus Sedan 35 km Kia Optima SW PHEV * 33 km Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD * 29 km Kia Ceed SW Upgrade PHEV * 29 km
*) Målt ved temperaturer under 10 grader celcius (kilde: FDM) FDM har naturligvis testet langt flere modeller end disse. Vil du kigge nærmere, kan du besøge deres hjemmeside her. Her kan også læse nærmere om, hvordan bilerne er testet og hvordan benzinmotoren i visse modeller snyder på vægten.